A Brickflow csapatának két tagjával beszélgettem: Kökény „Tojás” Tamással társalapítóval, aki a fejlesztőcsapatot is vezeti, illetve Ryan C. McCabe-bel, aki adatelemző gyakronokként erősíti a Brickflow-t. A legérdekesebb történetük az volt, hogy hogyan pivot-oltak és kerültek növekedő pályára újra AB-teszteléssel – de esett szó minden másról, ami egy kicsi, de sikeres startup életében az adatelemzéssel kapcsolatban felmerülhet.
Mester Tomi: Mindenek előtt… Mi az, amin dolgoztok, mi a koncepció a Brickflow mögött?
Tojás: Jelenleg egy olyan alkalmazást fejlesztünk, ami segít a Tumblr felhasználóknak növelni az olvasószámukat, reposztolni a posztjaikat, megmutatjuk nekik, hogyan tudnak jó tartalmakat adni az olvasóiknak és hogy kiket kéne követniük, illetve vissza-követniük. Összességében ez egy marketing eszköz Tumblr-re, de mi nem a marketing ügynökségekre fókuszálunk, hanem a tinédzserekre. Az érzésre, hogy „egyedül vagyok”, „nem figyelnek” rám, kínálunk megoldást, segítünk több olvasót szerezni és az érdekes tartalmakat eljuttatni a megfelelő közönséghez.
– Akkor sokat változtatok az elmúlt időkben. Mikor utoljára hallottam rólatok, Twitter-rel, Facebook-kal és hashtag-ekkel foglalkoztatok…
– Igen, időközben pivot-oltunk és ami azt illeti, ez egy nagyon is adatalapú döntés volt. Az előző termékről kiderült, hogy nem tud olyan ütemben növekedni, ahogy terveztük. De már sok felhasználónk volt, így közben láttuk, hogy az emberek főleg arra használták a Brickflow-t, hogy összegyűjtsenek dolgokat és nem arra, hogy valami újat csináljanak. Ezért futattunk egy AB-tesztet, amiből kiderült, hogy a keresés a termék lelke és nem a tartalomépítés. De a „value propostion”-t, a valódi és egyedi értéket még mindig nem láttuk tisztán. Ezért február környékén elkezdtünk különböző egyszerű nyitóoldalakat tesztelni – összességében 6 vagy 7 különböző „value proposition”-t néztünk meg és kiderült, hogy kb. 4-szer akkora konverziónk van Tumblr-ös verzióval, mint a Facebook-ossal, a Pinterestes-sel vagy akármelyik másikkal.
Ez volt az első alkalom, hogy teszteléssel találtuk meg a megfelelő utat és elkezdtünk növekedni. És még sohasem volt ilyen nagy a növekedésünk, mint most: 10-15%-ot növünk hetente, úgyhogy úgy tűnik végre igazi termékké váltunk.
– Publikus, hogy hány felhasználótok van most?
– Igen, most kicsivel több, mint 60.000 felhasználónk van. Nemsokára jön az IOS app is és a fundraising-et is elkezdtük.
– Még viszonylag a korai szakaszban vagytok, úgyhogy jól rálátsz erre… Mit gondolsz, mikortól érdemes vagy mikortól lehet elkezdeni az adatokkal foglalkozni egy startup életében?
– Ami azt illeti, már a legelejétől. Persze óvatosnak kell lenni, mert az elején nagyon kevés adatpontod lesz, pl. egy AB-teszten 5-600 felhasználó. Ilyenkor sokáig kell várni az eredményekre, nem úgy mint mondjuk a Prezinél, ahol a felhasználók 5%-nak odaadsz egy funkciót és másnap már látod az eredményeket. :-) De ha én most kezdenék új projektbe, biztosan nem vágnék bele egy gyors validáció, pl. egy nyitóoldal teszt nélkül. Ha van egy jó ötleted, tesztelni kell, valódi számokat kell látnod.
Aztán az elején lehet mérni a marketing csatornákat is. Ez az egyik legfontosabb, hiszen először itt tudod követni a növekedést.
– Most milyen eszközöket használtok?
– Ez elég nagy kihívás, mivel egy kisebb cégnek még nincsenek túl nagy erőforrásai, nem tud 100 gépes parkokat bérelni, stb… Eleinte a Mixpanel, a Google Analytics és a KissMetrics persze elég, de amint elkezdesz sok tesztet csinálni és egyedi mérésekre van szükséged, ezek már nem tudnak kiszolgálni. A Hadoop és egyéb nagy rendszerek pedig túl nagy lépés lennének rögtön ezek után. Ezen a szinten szerintem mindenki elkezdi a saját adatelemző rendszerét csinálgatni, amit a cégnek magának kell kitalálnia. Mi is ezt csináljuk.
– Hányan vagytok a Brickflow-nál?
– Kb. 10-en vagyunk. 3 marketinges, 4 fejlesztő és 1 ember az üzleti oldalról, plusz néhány részmunkaidős. A csapatban amerikaiak is vannak, ami jó, mert így angolul is beszélhetünk és ők azért közelebb vannak az amerikai kultúrához is. Ami itthon menő, az nem feltétlenül az Amerikában és ezt ők jobban látják.
– És ti mivel foglalkoztok pontosan?
Tojás: Én vagyok a vezető fejlesztő és az alapítók egyike is. Így a többi fejlesztőt koordinálom és persze vannak alapítói tennivalóim, pitch-elés, stb. A fejlesztői oldalról én foglalkozom a legtöbbet a fontos alapmetrikákkal, az elemzésekkel és a tesztekkel.
Ryan: Én is elemzésekkel és méréssel foglalkozom. Olyanokkal, amikre nem biztos, hogy lenne másoknak idejük az irodában, de azért mégiscsak mindenkinek tudnia kéne róluk. Mint pl. hány ember oszt meg tartalmat, vagy hogy mi a nyitóoldal konverziója. Riportokat készítek és prezentálok a kollégáknak. Pl. múlt héten találtam egy problémás eset, ahol a megosztások kb. 20%-a egy hibaüzenettel végződött. Itt muszáj volt kideríteni, hogy melyik oldalról jön a hiba, a mi alkalmazásunk felől vagy a külső alkalmazásokból.
Tojás: Igen és ezek olyan adatok, amik néha egyszerűen csak érdekesek, de sokszor emellett még nagyon hasznosak is. Sajnos egy marketingesnek vagy egy fejlesztőnek egy kis cégnél sokszor nincs ideje arra, hogy megnézze, mi éppen a legeslegnagyobb probléma, mi a legeslegfontosabb dolog, amivel foglalkozni kell, ilyenkor jó, ha az elemzésekből rögtön visszajelzést kap.
– Mi volt a legnagyobb tanulság eddig?
– Igazából ez volt az első alkalom, amikor igazán adat-vezérelten döntöttünk. Sokat tanultunk a lean valódi jelentéséről – de ehhez mindenképpen kellettek bukások is. Még mindig vannak nem lean-es folyamataink és azért azt is látni kell, hogy egy ideig eltart míg az ember tényleg data-driven-né válik. Data-driven-né, jó értelemben. Meg kell találni az egyensúlyt, hogy mikor kell mérni és mikor kell egyszerűen csak dönteni, ha esetleg valami triviális volna vagy éppen nagyon nehéz lenne lemérni. Folyamatosan tanuljuk ezt, de azt hiszem a tavalyi év óta nagyon sokat fejlődtünk.
– Köszönöm szépen a beszélgetést!
Mester Tomi
A Startup adatelemzés interjú többi része:
Startup adatelemzés interjú I. – Prezi
Startup adatelemzés interjú II. – Evernote, Eventbrite, GoodData
Startup adatelemzés eszköztár – AB-teszt, szegmentálás, kohortok
És persze, ne felejts el feliratkozni az ingyenes hírlevélre!