Startup adatelemzés interjú I. – PREZI

prezi startup logoTóth Zotyával, a Prezi adat-infrastruktúra csapat vezetőjével beszélgettem, arról, hogy hogyan is működik az olyan sikeres startup-oknál, mint a Prezi az „adatozás”, a big data és a különböző elemzések összeállítása. Nagyon sok érdekességet megosztott velem. A kedvenc tényeim:
1. A cégben nagyon erős a belső transzparencia. Az elemzéseket az összes Prezi dolgozó láthatja – beleértve az éves bevételt, az aktív felhasználók számát és minden egyebet.
2. A prezi belső szerverein naponta (vagy még sűrűbben) 640 script gyárt automatikus riportokat/elemzéseket.
3. Körülbelül 1 petabyte (=1.000 terrabyte = 1.000.000 gigabyte) elemezhető interakciós adatból dolgoznak – amivel azt kutatják, hogy a felhasználók hogyan használják a prezit, hova kattintanak és miért.
4. Önkiszolgálás. Minden csapat képes saját magát kiszolgálni adatokkal. A jól felépített infrastruktúrának hála gyorsan és könnyen érik el az adatokat.

toth zotya startup adatelemzés prezi
Tóth Zotya, Prezi

Tomi: Hányan vagytok most a Data Team-ben?
Zotya: Most 9-en vagyunk. Ezen belül hárman vagyunk a Data Services-ben. Amit mi csinálunk, az a gerince az egész adatinfrastruktúrának, egyrészt, mi gondoskodunk róla, hogy az adatok eljussanak az adattárházba, másrészt, hogy menjen minden elemző eszköz, amit a különböző csapatok használnak. Ezekkel, már eljutottunk odáig, hogy automatikusan működnek és ha valami gond van velük, jeleznek nekünk maguktól. A főprojektünk az ETL, ami a gerince az adattovábbításnak. Erre van egy komoly belső fejlesztésű rendszerünk.
A preziben nagyon fontos, hogy az egész adatozás self-service, tehát ha te egy termékcsapatban dolgozol, akkor te meg tudod írni a saját riportjaidat, te tudod, hogy honnan keresd az adatot, hogy hogyan strukturáld és mi pedig egy platformot adunk, hogy mindezt megcsináld. Így sikerült azt elérni, hogy még mindig 3 fős a csapat, és mégis ki tud szolgálni egy ekkora, több mint 200 fős szervezetet.

– Mire használjátok az adatokat a Preziben?
– Egyrészről vannak a core-adatok, amik a startégiai döntéseket befolyásolják. Ezeket nagyon sokat nézi a vezetői csapat, hogy merre vigyék tovább az üzletet. Pl. felhasználók száma, aktív felhasználók száma, bevétel,  vagy éppen, hogy hányan újítják meg az előfizetésüket, azok akik elkezdtek egy próbaidőszakot és hányan fizetnek. Tehát sok benne a növekedés menti, az aktív használat és a bevétel menti adat.
Másrészről a termékcsapatoknak van saját KPI-uk („teljesítmény-mutató”), tudják mit akarnak elérni egy adott szemeszterben és azt mérik. Ezt lebontják különböző szintekre és néznek nagyon finom dolgokat is. Például sok olyat csinálnak, hogy egy kis részletet megváltoztatnak – A/B tesztelés – a weben. Egyszerűen csak máshova tesznek egy gombot, ami kimegy a felhasználók 5%-ának, a maradék 95% pedig látja a régi verziót. Azt figyelik, hogy az az 5% szignifikánsan jobban használja-e ezt az új funkciót – magyarul, hogy érdemes-e azt a gombot arrébb rakni. Ha igen, akkor megváltoztatjuk a terméket. Párhuzamosan sok ilyen kísérlet zajlik – persze nagyobbak is, de ez egy jó példa.
Ha fejlesztenek egy új dolgot, akkor tudják, hogy miket akarnak nézni: hányan használják, hányan használják mégegyszer, mennyi a hiba, a felhasználóknak hogyan változik a viselkedése, ami alatt azt értem, hogy mennyire könnyen csinálnak az emberek egy prezit. Erre is vannak belső mérőszámok és a fejlesztők azt nézik, hogy ha változik egy funkció, akkor hogyan változnak ezek a mérőszámok.

– Hogyan frissülnek az adatok? És hogyan jelenítitek meg őket?
– Körülbelül 640 script van, ami minden este vagy akár óránként lefut és ezek elküldik az eredményeket különböző vizualizációs platformokra. Például van egy chart.io nevű eszköz, de emellett használjuk a gooddata-t is. Ezenkívül van a Plotserver, ami egy sajátfejlesztésű open-source eszköz…

– Ezt a Prezi fejlesztette és open-source-szá tette?
– Igen. Bárki számára elérhető… (link: https://github.com/prezi/plotserver) Ezenkívül még van a Prezi Analytics, amit a Metrics csapat kezel. Ez az a felület, amin soha nem lehet hiba, mivel ez sok fontos döntést befolyásol és emiatt mindig pontosan és időben ott kell lennie a számoknak. Ha prezi alkalmazottként üzleti adatokkal akarsz dolgozni, kíváncsi vagy, hogy mi történik éppen a céggel, felmész erre a webes felületre és pár perc alatt összekattintgathatod az elemzésedet.

– És ezt a cégből mindenki eléri?
– Igen, ez nagyon fontos. A Prezinek az a filozófiája, hogy ahhoz, hogy datadriven-ek legyünk, ahhoz mindenkinek mindenhez hozzáférést kell adni. Tehát nincs olyan adat, ami titkos bárki előtt a preziben. Onnantól, hogy felvettek, visszamenőleg látod, hogy mikor mekkora volt a bevételünk, mennyi felhasználónk volt és azok hogyan viselkedtek. De minden mást is, amire csak kíváncsi vagy. Egészen egyszerűen azért, hogy a legjobb döntést tud meghozni.

– Köszönöm szépen a beszélgetést!

Tetszett a cikk? Nézdd meg a többi részt is:
1. Startup adatelemzés interjú II. – Evernote, Eventbrite, GoodData
2. Startup adatelemzés interjú III. – Brickflow
3. Startup adatelemzés eszköztár – AB-teszt, szegmentálás, kohortok

És ne felejts el feliratkozni a hírlevélre! :-)

Mester Tomi