Visszatérő vásárlók – big data az e-kereskedelemben

Láttad Mel Gibson-t a „Mi kell a nőnek?” című filmben? Tudod mitől sikeres? Nem attól, hogy jobban néz ki, mint a többi férfi. Nem is attól, hogy több pénze van. Hanem attól, hogy belelát a nők fejébe és pontosan azt tudja mondani és adni nekik, amire azoknak szükségük van. Most képzeld el, hogy Te ugyanezt meg tudod csinálni a webshopod, e-kereskedelmi boltod vásárlóival. Olvasni tudsz a gondolataikban és pontosan azt tudod nekik megadni, amire szükségük van. Egy ilyen vevő „szerelmes” lesz az internetes boltodba, állandóan visszatér majd és mindenkinek erről fog mesélni. A gondolatolvasás – legalábbis az interneten – ma már lehetséges. Úgy hívják: big data.

Az e-kereskedelmi adatelemzést nagyon kevesen csinálják megfelelő szinten – persze a Google Analytics ott van, sőt néha a vásárlási adatokra is ránéznek. De ennél sokkal több dimenzió van az adat-univerzumban. 3 példa:

1. A legnépszerűbb terméked – nem az, amelyiket gondolnád:
Nem csak a webshopok, de szinte az összes internetes oldal túlértékeli a tényleges vásárlások jelentését. A legtöbbet megvásárolt termék a valóságban sok mindent jelenthet: ott a legjobb az ár-érték arány, ott a legjobb a fotó az oldalon, ott a legjobb a leírás, ott van a legjobb helyen a kosár gomb, stb… Ami Téged érdekel, az viszont az, hogy mire vágynak a legjobban a látogatóid. Mert ha ezt megadod nekik, akkor biztos, hogy boldogok lesznek, továbbajánlanak és ők is visszatérnek. Ezt sok mindenből kiderítheted – milyen oldalról jönnek a felhasználóid, mennyire célirányosan keresnek, mik a személyes igényeik, milyen demográfiai csoportba tartoznak, milyen márkákért rajonganak… És a kedvencem: melyik terméket tették a legtöbben úgy a kosárba, hogy aztán mégsem fizettek és leléptek az oldalról. Te tudod, hogy a Te oldaladon melyik ez a termék?

2. A lélektani határ – viselkedéselemzés:
Nagyon sok látogató van az oldaladon, de ennek valószínűleg a legjobb esetben is csak 10%-a vásárol. De miért pont ők? Ha belenézel az adatokba, látni fogod, hogyan viselkednek (hova kattintanak, milyen termékeket néznek meg, mire keresnek rá, milyen rendszeresen jönnek vissza, pontosan mikor, stb...) a „sikeres”, valóban fizető és vásárló felhasználóid és hogyan viselkednek a „sikertelen”, vásárlás nélkül távozók. Az érdekesség az, hogy a sikertelen vásárlók között mindig van egy vékony réteg – mondjuk 10% – akiknek a viselkedése csak egy hajszálnyit különbözik a sikeresekétől. Ha őket el tudod csípni, máris megdupláztad a forgalmadat.

3. A visszatérés záloga:
Az egyszeri vásárlóból a többszöri vásárlás felé rögös út vezet. Egyáltalán tudod az arányt a visszatérő/egyszeri vásárlóid között? Nem mindegy. Mert a visszatérő vásárlók az evangelistáid. Ők azok, akik úgy beszélnek a márkádról, hogy bezzeg ők ott vásárolnak. Ha őket elemzed, megfigyelheted a visszatérés okát: szezonalitás, szülinapok, feleség szülinapja (ajándékvásárlás esetén), bizonyos akciók megjelenése, bizonyos termékcsoport megjelenése.

És ez még csak a csúcs. A Big Data jéghegyének pont az a lényege, hogy az igazi tudás a webshopod felszíne alatt rejtőzik. És ma már hozzá tudsz férni.. A kérdés csak az, hogy akarsz-e. Ha igen, írj és segítünk: https://adatlabor.hu/kapcsolat/

Mester Tomi