Stratégiai hiba a BigData korában…

Geiger Tamás, a DuracellTomi webanalitika blog szerzőjének egyik előadásán láttam ezt a videót és nagyon megfogott, úgyhogy megosztom veletek is. A feladat egyszerű: Számold meg hányat passzol a fehér csapat.

Az üzenet adatelemzés szempontjából is ugyanaz: Gyakran figyelünk felesleges metrikákra, nézegetjük a felhasználók számát, hányszor kattintottak ide, hányszor oda és nem vesszük észre a „táncoló medvét” – azaz az Adatot, ami az igazi növekedést hozhatja be az üzletünkbe. A kritikus és stratégiai gondolkodás elengedhetetlen, akármivel foglalkozol. És amikor összeteszed az első méréseidet, akkor is fel kell tenned magadnak a kérdést: pontosan miért ezt mérem? Milyen tanulságokat várhatok abból, ha ennek a kutatásnak megkapom az eredményeit? Mi a célja ennek az elemzésnek/tesztnek? Hogyan segít ez hozzá engem ahhoz, hogy elégedettek legyenek az ügyfeleim/felhasználóim? És hogyan lesz belőle magasabb bevételem?

Az adatelemzés a döntés-előkészítés egyik legfontosabb eszköze, de csak akkor működik, ha:

1. Van kidolgozott mérési-stratégiád.
2. Ez a mérési stratégia beleillik az üzleti tervedbe.
3. Kritikusan gondolkodsz, elrugaszkodsz a sablonoktól és keresed a „passzolások” között a „táncoló medvét”.
4. Ha a kritikus gondolkodás mellett mégis végig meg tudod tartani a fókuszt és következetesen és cél-orientáltan teszel fel kérdéseket.
5. Minden kérdésedre adat-vezérelt, valós választ adsz (vagy szerzel az elemző, piackutató csapatodtól).

Ha ezt nem teszed meg:
1. Időt fogsz veszíteni, hiszen felesleges adatokkal foglalkozol – akár napiszinten is.
2. Pénzt fogsz veszíteni, hiszen nem a lényeges információkra figyelsz, ezáltal félrevezeted sajátmagad és nem veszel észre kézenfekvő, nagy profittal kecsegtető helyzeteket.
3. Elbizonytalanodsz, hiszen te csak azt látod, hogy az emberek passzolgatnak és nem érted, hogy neked ebből mi hasznod fog származni…

———————

KONKRÉT PÉLDA:
Egy szállás- és utazásközvetítéssel foglalkozó cég, már régóta telepítette a Google Analytics-et a weboldalára (hurrá!!! +1 pont :-)). Három dolgot monitoriztak: a látogatók számát, a weblapon töltött időt és a visszafordulási arányt az egyes oldalakról. Tapasztaltak bizonyos szezonalitást, de ezen kívül mást nem is figyeltek meg, beletörődtek, hogy ezzel sokkal több mindent nem lehet kezdeni. (Te is látod? Ők a passzolások számát figyelték… Nade most jön a táncoló medve:)
Amikor találkoztam velük, azt javasoltam, hogy végezzenek el néhány szegmentációt és nézzék meg, hogy pontosan milyen demográfiai csoportok kattintanak a kapcsolat vagy a vásárlás gombra (azaz kiket konvertálnak nagy eséllyel valódi fizető vendégekké). Pillanatok alatt kiderült, hogy a konverziók (azaz a sikeres fizetéseket vagy kapcsolatfelvételek) jelentős részét a 35-44 év közötti férfiak adják. Sőt egy kicsit még jobban beletúrtunk az adatokba és azt is megtaláltuk, hogy ez a célcsoport kifejezetten a „tengerparti nyaralás” címszóra keresett mielőtt az oldalra talált.
Ebből rögtön egy konkrét, 3 lépéses akció tervet tudtunk csinálni:
1. A marketing tevékenységeket erősebben fókuszálni a 35-44 év közötti férfiakra.
2. A tengerparti nyaralásokat kiemelni a honlapon.
3. További piackutatásokat és felméréseket végezni, hogy a honlapra látogató 35-44 éves férfiak milyen nyaralásokat preferálnak és mit szeretnek benne. Ez is egy nagyon egyszerűen működő hírleveles szavazás vagy honlapba beépíthető szavazás formájában nagyjából ingyenesen elvégezhető. (Feltehetően családdal érkeznek és inkább a tengerparti pihenés, napozás, mint a városnézés köti le őket.)

Látod, ez nem is olyan nagy varázslat… Egyszerűen csak meg kell érteni, hogy mit akarnak a vevőid és meg kell adni nekik.

———————

Ahogy Geiger Tamás mondta az előadásán:
„Mindig üzleti célokat mérjünk, ne csak a kattintásokat!”

Tehát:
Mostmár látod a táncoló medvét?

Tomi