A Ustream BI csapatának a vezetőjével, Szakács „Szaki” Balázzsal beszélgettem, arról, hogy pontosan hogyan működik náluk az adatelemzés, az üzleti intelligencia és a big data. A lenti interjúból a nekem legérdekesebb 3 dolog volt, hogy:
1. A Ustream-nél még viszonylag friss, kb 2 éves a BI, de máris óriási hatással vannak a termékre és a cégre.
2. Hogy milyen erős az összefüggés a jól megválasztott social media csatorna és az aktuális tartalom a nézettséggel.
3. Hogy több ezrek közvetítik az esküvőjüket online. :-)
(+1: Van saját Ustream sörük!!!)
Íme a teljes interjú:
Tomi: Te mit csinálsz pontosan a Ustream-nél?
Szaki: Lassan 2 éve vagyok itt és én vagyok az üzleti intelligencia rész vezetője. Engem azért hoztak ide, hogy segítsem a Ustream-et arra az útra lépni, hogy egy igazán adatvezérelt szervezet legyen. Ehhez gyakorlatilag 0-ról kellett felépíteni a dolgokat: csapatot toborozni, megfelelő embereket kiválasztani, egyáltalán azt eldönteni, hogy milyen típusú team-re van szükség. A gyakorlatban pedig a vezetői feladatok mellett én tartom a kapcsolatot a cég különböző területi vezetőivel, kulcsfelhasználóival. Összegyűjtjük az igényeket, hogy milyen irányba lehetne fejleszeni és továbbvinni a terméket, hol tudunk a legnagyobb értéket teremteni. A csapatom pedig az, aki segít ezt megvalósítani, én pedig ebben támogatom őket.
Ezek szerint 2 éve kezdtétek el igazán használni a BI-t a Ustream-nél?
Igen, én 2 éve érkeztem, a csapat maga pedig másfél éves. Tehát mondhatjuk azt, hogy ez egy elég friss dolog a Ustream-nél.
Általánosságban mire használjátok a Ustream-nél az adatelemzést?
Több felhasználási terület van. Az egyik az abszolút vezetői döntés támogatás: hogy áll a cég, jó irányba haladunk-e? KPI-ok, bevételi számok, lemorzsolódási arányok. Ezeket az adatokat heti vagy napi szinten szolgáltatjuk. Van termékfejlesztési támogatás: ha a termékmenedzserek kitalálnak egy ötletet, mi meg tudjuk mondani, hogy hogyan kéne beárazni, mekkora ügyfélbázisnak lehet érdekes, amit ők kitaláltak…
Ezt AB-tesztekkel nézitek vagy historikusan?
AB-teszteket folyamatosan csinálunk a cégnél, de nem a mi csapatunk. Ezt általában azok csinálják, akik magát a honlapot, a front-end felületet készítik – vagy akár a termékmenedzserek. Pl. az egyik termék ilyen áron van, a másiknak féláron van…
Árakat is szoktatok tesztelni?
Igen, árteszteink is vannak… De nagyon sok User Experience (UX, felhasználói élmény) jellegű tesztünk is van. Pl. ikon legyen vagy felirat. Vagy mekkora legyen a felirat, vagy hova tegyük azt a feliratot, hogy sokkal inkább kézre álljon a felhasználóinknak a termék. Sok ilyet csinálunk, de ezt minden részleg magának, önjáróan készíti. Persze, ha van kérdésük, szívesen segítünk, de alapvetően megvan náluk a kompetencia meg a tapasztalat, hogy összehozzák ezt. Ezek az AB tesztek.
A terméktervezési-döntéseknél pedig általában azt nézzük meg, hogy az ügyfélbázisunk hogy működik. Tehát, ha a termékmenedzserek valamit kitalálnak – valamilyen hipotézist -, mi megnézzük, hogy ez mennyi embernek lehet jó. Megnézzük, hogy ténylegesen az elmúlt években, hónapokban, hogyan használták a termékünket. Milyen tartalmakat fogyasztottak? Miket néztek? Milyen jellegű közvetítéseket csináltak? Ezek historikus adatok és ebből elég jól meg lehet mondani, hogy az ügyfélbázisunkra milyen hatással lesz, ha valami újat bevezetnek.
Hány user-etek van most és ehhez képest hányan dolgoztok a Ustream-nél?
Most már több, mint 30 millió regisztrált felhasználónk és havi 80 millió nézőnk van. Ehhez képest mi 250-en vagyunk a cégnél, Magyarországon 115-en. Itthonról megy minden fejlesztés és üzemeltetés. Mi, az üzleti intelligencia csapatban 6-an vagyunk, mi is Budapesten.
Egy laikus számára mi lehet a legérdekesebb, amit adatokkal elértetek?
Ami nagyon érdekes, az az, hogy milyen típusú tartalmakat közvetítenek nálunk és mit néznek. Például megnéztük, hogy hány esküvő van a Ustream-en. És kiderült, hogy havonta több ezer esküvőt közvetítenek, ami egészen meglepő volt nekünk. De nagyon sok egyház is minket választ arra, hogy mindenféle szertartást, ami náluk van, azt nálunk közvetítsenek és pl. a tartalmunknak egy része emiatt vallási tartalmú egyébként.
Ezt hogyan látjátok az adatokból?
Amikor egy közvetítést kezdesz, akkor meg kell adni, hogy milyen típusú tartalmat közvetítesz. Ebből tudunk információt begyűjteni… Az is nagyon érdekes, hogy a social media milyen hatással van a közönségre. Például volt egy One Direction koncert, amit mobiltelefonnal közvetített végig egy néző a hátsó sorból. Nem sok minden látszott, mert hátul volt, sötét volt és mégis a különböző rajongói Facebook csoportokon elterjedt és pár percen belül már 110.000-en nézték. Egy viszonylag rossz minőségű tartalom, de mégis annyira aktuális volt és annyira jól terjedt el a social media csatornákon, hogy ennyire felfutott a nézettsége.
Milyen eszközöket használtok az adatelemzéshez?
Nálunk is minden megtalálható, ami a klasszikus „kemény vonalas business intelligence” eszköze. Az open-source eszközök vannak túlsúlyban Pentaho ETL, MySQL, stb… Van big data megoldásunk is, ehhez az Amazon szervereit használjuk, ahol fut egy Hadoop Cluster-ünk. Fizetős eszközöket használunk adatvizualizálásra – ez a Tableau.
Van valami, amit még szívesen elmondanál?
Talán nem is az adatokról, hanem arról, hogy igazán büszke vagyok arra, hogy milyen csapatom van. Merthogy sikerül elérni másfél év alatt, hogy fontosak lettünk és a középpontba kerültünk a cégen belül. Reflektorfényben vagyunk, mert nagyon erős igény van az adatokra és az adatelemzésre. Nincs nagy csapatunk, de mégis mindent így 6-an csinálunk. És működik. Nagyon jó az összetétel mind tudásban, mind személyiségben. Én pedig sehol nem lennék, ha nem ilyen csapat lenne mögöttem.
Köszönöm szépen a beszélgetést!
A Startup adatelemzés interjú sorozat többi része:
Prezi, Evernote, Eventbrite, GoodData, Brickflow és Ustream interjúk
Mester Tomi