Miért kell az adat?

Egyáltalán mi az a Big Data, adatelemzés, üzelti intelligencia, stb…?
Az a módszer, amely során különböző számítógépes eszközökkel „figyeled” és rögzíted az összes online (vagy offline) ügyfeled (látogatód, felhasználód…) viselkedését. Minden egyes mozdulatuk egy-egy adatpontokként jelenik meg a Te képernyődön: pl. mikor, ki, hova, hányszor kattinott? Meddig volt az oldalon? Honnan jött? Hova megy tovább? És még rengeteg dolog. Ezekből az adatokból pedig információt, történeteket tudsz gyúrni.

És hogy miért kell ez Neked?
Röviden: hogy ismerd azt a stratégiát, amivel boldoggá teheted a vásárlóidat, felhasználóidat, ügyfeleidet! Amivel megoldhatod a problémáikat, teljesítheted a vágyaikat. Így ők nemcsak több időt töltenek majd nálad, de többet is vásárolnak, többször vissza jönnek, sőt még tovább is ajánlanak majd.

Hosszan: Kis falvakban figyelhető meg, hogy mindig az a legsikeresebb a 2-3 helyi kis bolt közül, ahol a boltos figyel arra, hogy mit szeretnek vagy szeretnének a vásárlói. Tudja mi a kedvenc zsebkendő márka, ki milyen rendszeresen vesz pékárut, és hogy melyik az a gyümölcs, amit mindig csak kerülgetnek az emberek. Az ilyen kis közösségben van tér és idő beszélgetésekre, az eladó végighallgathatja a vásárlók történeteit és tudja, hogy ki mit és miért vesz, vagy szeretne venni?
Az „Internet faluban” nagyobbak a távolságok. Az eladó/szolgáltató nem találkozik feltétlen a vevővel és egy bizonyos ügyfélszám felett még elméletben sem lenne annyi ideje, hogy mindenkit meghallgasson. Pedig a felhasználók történeteit minden online működő biznisznek ismernie kell, legyen szó e-commerce-ről, startup-ról, online médiáról vagy akármi másról. És itt jön a képbe a big data. Ha összegyűjtöd a látogatóid online ujjlenyomatait és lábnyomait, olyan történeteket tudsz meg róluk, amelyek által ténylegesen megismerheted őket. Kik ők? Mit akarnak? Mik a problémáik? Mit keresnek nálad? De ennél még sokkal többet. Ugyanis az „Internet faluban” új dimenziók nyílnak meg: van lehetőséged A/B tesztekre („a piros gomb vagy kék gomb hoz magasabb konverziót?”), adatalapú ajánlásokra (vettél egy hangfalat? vegyél mellé egy fejhallgatót is!) és még sok minden egyébre, amire eddig nem is gondoltál…

Mi az első lépés?
Eddig kivétel nélkül minden ügyfelünknél ugyanazt tapasztaltuk. Az első lépés az, hogy jó kérdéseket tegyél fel. Legyen egy pontos célod, amit el akarsz érni. Több hírlevél feliratkozót akarsz? Több eladást? Jobb ROI-t a marketing csatornáidon? Pontos profilozást a vásárlóidról? Ezek mind-mind más adatelemzési módszertant igényelnek. Mi az Adatlabornál segítünk feltenni a legjobb kérdést, és azt is tudjuk melyik kérdésre hogyan kell megtalálni az adatvezérelt választ. Keress meg és üljünk le beszélgetni a részletekről.

Mester Tomi
mail: tomi@data36.com