És egyébként is, hogyan lehet ezt kideríteni? Egész egyszerűen. Ha TEDx konferencián jársz, a névjegyeden van egy „erről szeretek beszélgetni” felirat és alatta 3 üres mező. Ezeket Te töltheted ki egy-egy szóval, ami egy-egy érdeklődési területedet jelöli. A regisztráció interneten keresztül történik és ezt a 3 szót a közönség minden egyes tagja megadja, úgyhogy kár lenne nem elemezni ezeket az amúgy is meglévő adatokat.
Tehát fogtuk TEDxYouth@Budapest eddigi összes 3 szavát, amit a több száz fős közönségek 2010-től 2013-ig megadtak, és beledobtuk a nagy adatelemző-gépezetünkbe. Ez pedig rögtön kiadta a főbb érdeklődési témákat.
Wow! Ez aztán könnyen ment. Gondoltad volna, hogy a fenntarthatóság rögtön a harmadik helyen van a kreativitás és a design után? Vagy hogy a startup csak az első 8 helyezettbe fér bele? Ami azt illeti ennek az az oka, hogy az évek során változnak a trendek. Vannak örök klasszikusok (közösség, fenntarthatóság, kreativitás), vannak nagy felfutók (startup, zene) és nagy lefutók is (marketing, kommunikáció). A közönség érdeklődése jól láthatóan változik!
És hogy reagálnak erre az előadók? Ha futtatunk egy analízist az idei 2014-es előadások szinopszisain, kiderül, mennyire kapcsolódnak a közönség általános érdeklődéséhez.
Ahogy az szépen kirajzolódik, a főbb témakörök ott vannak (design, kreativitás, zene). De megjelennek újak is (önkéntesség, pszichológia, kutatás). Az én feltevésem az, hogy egy jó konferencia nem csak követi a közönsége igényeit, de egy kicsit meg is határozza azokat. És a szépsége az az egésznek, hogy ezt a feltevést jövőre talán már tudom adatokkal is igazolni – csak meg kell majd néznem a 2015-ös jelentkezők „miről beszélgetek szívesen” 3 szavait… Mert az adatok ott vannak körülöttünk, csak tudni kell bennük olvasni.
Mester Tomi
A vizualizáció az infogr.am szoftverével készült.