A bit.ly az egyik legegyszerűbb adatelemző eszköz. A legismertebb felhasználási területe a linkek lerövidítése. Egész egyszerűen egy hosszú link helyett csinál egy rövidebbet, amit átirányít az eredeti hosszúra. Pl. ha van egy linkem, amit egy kampányra használok és emiatt teszek bele ún. utm-követést (google analytics miatt), akkor az így néz ki:
https://adatlabor.hu/mi-kell-a-vevonek-elemzes/?utm_source=cikk&utm_medium=kampany&utm_campaign=2014-09-13
Ez egyrészt nem túl esztétikus, de ha offline kampányban akarom elhelyezni – mint mondjuk szórólapozás, vagy plakátok – akkor aztán tényleg biztos lehetek benne, hogy senki sem fogja begépelgetni a plakátról a 10 km-es linket. Itt jön be a bit.ly.
Egyszerűen csak bemásolom a linkemet a felső sávba és cserébe visszakapok egy rövidebb és beszédesebb linket, aminek a nevét én tudom beállítani…
Jelenleg a fenti hosszú link „http://bit.ly/adatlabor_report” alatt fut, ami máris sokkal barátságosabban néz ki.
De ezen felül még van egy kis apróság, amit imádok a bit.ly-ben. Mégpedig az, hogy a legegyszerűbb adatelemzéseket mindenféle külső elemző program nélkül is képes elvégezni az átirányításból bejött adatok alapján. Példának bemutatom egy tréning cég Facebook kampányát, amiben bit.ly linkeket használtunk. Egyrészt kiderül, hogy milyen forrásból és milyen országból kattintottak a linkekre.
A fenti példán jól látható, hogy az adott bit.ly linkekkel fut egy facebook kampány, de a „direct” kattintások szerencsés esetben akár azt is jelenthetik, hogy a kattintók a linkeket továbbküldték egymásnak e-mail-ben és ezért az már nem facebook-ról jött be. Akárhogy is: láthatod, hogy a legjobb hirdetési felület ennek a tréning cégnek a facebook, oda érdemes csoportosítani az erőforrásokat.
Az is tisztán látszik, hogy szeptember 4-én indult be a kampány és ennek érezhető hatása van a klikk-ekre is. Még a hétvégi inaktivitást (utolsó két nap) is kimutatja a chart. De a legeslegjobb mégiscsak az, hogy a linkek egymáshoz képest való teljesítést értékelheted.
Nézd meg a fenti ábrát és vedd észre, hogy a második link erősebb a többinél. Ez azért lehet, mert az öt reklám öt különböző célcsoportnak, nevezetesen öt különböző város lakóinak lett kitéve (Győr, Szeged, Miskolc, Pécs, Debrecen). Most már azt is tudjuk, hogy a szegedi célcsoport a legérdeklődőbb, náluk érdemes a különlegesebb programokkal, a különlegesebb kampányokkal indulni a jövőben – illetve itt kell számítani a legtöbb tréning iránt érdeklődőre.
Ha még nem mondtam volna, a bit.ly teljesen ingyenes, úgyhogy ne habozz és a következő kampányodnál te is próbáld ki, hogy mit tud!
Mester Tomi