Az AirBNB sztori – villámteszt

Hogyan okoz egy jól irányzott villámteszt több mint 60-szoros növekedést a cégedben? Az AirBNB-től lehet ellesni a titkot.

Az AirBNB az egyik legismertebb nemzetközi lakásközvetítő oldal. A lényege a megosztáson alapuló gazdaság. Nem kell többé hotelekben drága szobákat fizetni. Helyette a város szívében lehet apartmanokat pillanatok alatt lefoglalni, sokkal olcsóbban és közvetlenül a lakás tulajdonosától.

De az adatlabor számára érdekes nagy trükkjük az ún. villámtesztelés. 2010-ben, pusztán 1 évvel az alapítás után volt egy megérzésük: a profi fotók segítenek a lakás kiadásban. De ahelyett, hogy óriási munka és költségek árán azonnal megcsinálták volna a profi fotókat, inkább belevágtak egy villámtesztbe. A villámteszt lényege, hogy ha van egy felvetésed vagy ötleted, amiből úgy érzed, akár üzletet is csinálhatsz, akkor nem vágsz bele rögtön a munkába, hanem valahogyan gyorsan és egyszerűen leteszteled. Pl. ha egy stilisztikai elemző app-ot akarsz készíteni középiskolás diákoknak, akkor nem biztos, hogy első körben megéri lefejleszteni az app-ot magát. Előbb fel kell mérned, hogy van-e rá igény. Ebben az esetben a olcsóbb és praktikusabb, ha először elkezded hirdetni, hogy van egy ilyen alkalmazás, a valóságban pedig ráálltok hárman, hogy a különböző szabályok alapján kézzel megcsináljátok, amit egyébként a jövőben majd a program csinálna. (Mielőtt belekezdesz, már van ilyen app: http://www.hemingwayapp.com/ :-))
A villámtesztelés a legolcsóbb, legegyszerűbb és legfájdalommentesebb módja annak, hogy elindíts egy startup-ot és felmérd, hogy az embereknek valóban szükségük van-e a termékedre. Ha igen, akkor – és csak akkor – jöhet a fejlesztés.

Ezt a modellt követte az AirBNB is a profi fotókkal. Ahelyett, hogy 200 fotóst kiküldtek volna és körbe fotózták volna az összes lakást, tesztelték a koncepciót 20 lakáson egy fotóssal. És ahogy az lenni szokott, a teszt segítségével nem csak arra jöttek rá, hogy a profin fotózott lakások 2-3-szor jobban teljesítenek a piaci átlagnál, de arra is, hogy ezért a szolgáltatásért a bérbeadók még hajlandóak is lennének fizetni. 2011 végére már 20 fotóssal dolgoztak együtt és akkor hadd mellékeljek egy beszédes chart-ot arról, hogy végül ez jó ötlet volt-e vagy sem. (Kiadott éjszakák száma évente: )

airbnb fotós chart diagramm

ÖSSZEFOGLALVA:
– Az AirBNB-nek volt egy jó megérzése.
– Villámtesztelték az ötletet – a lehető legkisebb erőbefektetéssel kipróbálták, hogy valóban működik-e a koncepció.
– Amint kiderült, hogy a kísérlet jól működik, kiterjesztették az összes AirBNB lakásra.

Ha terméket fejlesztesz és jó ötleted támad, mindig találd ki a legegyszerűbb, leggyorsabb és legolcsóbb módját annak, hogy hogyan tudod tesztelni. Legyen meg a hipotézised és ha igazolódik, terjeszd ki az egész termékedre!

Cikkek startup témában: Startup adatelemzés eszköztár

Mester Tomi