Neked kik a felhasználóid? Kik vásárolnak tőled? Kiket szólítasz meg? Ha ezekre a kérdésekre nem tudod a választ, az pont olyan, mintha egy sötét barlangban sétálnál egy szemellenzővel a fejeden: ha szerencséd van, nem mész falnak, de az biztos, hogy baromi lassú leszel.
Nézzük meg, hogy a Facebook segítségével hogyan lehet pillanatok alatt felmérni a közönségedet! Micsoda? A vállalkozásodnak még nincs Facebook oldala? Akkor most ne olvass tovább, hanem fogadd meg ezt az egy nagyon fontos és teljesen ingyenes jó tanácsot. (klikk)
Ha van Facebook oldalad, akkor jöhet a magic! Válts át az oldaladra… (jobb felső sarok)
…és utána kattints a bal felső menüben az Insights gombra.
Ezen belül kattanj a „People” szekcióra…
… és már elemezheted is a felhasználóidat.
Your Fans
A „Your Fans” menüben vannak azok az emberek – demográfiai adatokkal (nem, kor, lakhely) -, akik lájkolták a vállalkozásodat. Ők a jelenlegi Facebook-os közönséged. Egy nagyon-nagyon fontos kérdésre kapsz itt választ. Még pedig, hogy azok látogatják-e az oldaladat, akiket szeretnél, hogy látogassák? A célcsoportod van-e a céges facebook-odon? Ha nem pont azt a közönséget látod itt túlnyomó többségben, akiket eredetileg vártál volna, akkor két dolgot tehetsz.
1.) Abban az esetben, ha van egy nagyon fix terméked (pl. férfi kerékpárok), változtatsz a hirdetéseden és ha ügyesebben célzod a közönséged (pl. beállítod, hogy csak 18-35 év közötti férfiaknak jelenjen meg, biciklizés érdeklődéssel), máris javulni fog az arány.
2.) Ha még a puhatolózás fázisban vagy és nem tudod, hogy kit akarsz pontosan megszólítani, akkor innen leszűrheted, hogy egyáltalán ki az, akit eddig érdekelt a mondanivalód! Lehet, hogy ez alapján a terméked/szolgáltatásod is finomodni fog. Ha úgy tetszik, „reagálsz a piacra” – ami azért mindig egy szép, és nem utolsó sorban jövedelmező gesztus.
A fenti képen látható példa egy tréning/tanácsadó cég Facebook oldalának a statisztikája, több mint 10000 lájkolóval, tehát elég szignifikáns statisztikáról beszélünk. Az adatok egy ún. bullet chart-on jelennek meg, hogy össze lehessen hasonlítani az oldal demográfiáját a facebook általános demográfiájával. Ezen a konkrét oldalon 3 nagy tanulságot láthatsz:
– A közönség nagyobb része nő (tehát a szolgáltatásban valószínűleg van valami, ami a nőket mozgatja meg).
– A lájkolók 2/3-a 25 és 44 év közötti (tehát nagy eséllyel fizetőképes, dolgozó emberek, hurrá!!!).
– Az emberek nagy része budapesti. Utána Szeged, Pécs és Debrecen jön (tehát ezekben a városokban érdemes tréningeket szervezni)…
People reached
A People Reached-ben vannak azok az emberek, akik látták a posztjaidat az elmúlt egy hónapban. Ez az oldal akkor érdekes különösen, ha hirdetsz is Facebook-on (vagy máshonnan, de próbálod behozni az embereket az oldaladra), hiszen ezek az adatok tartalmazzák azokat a felhasználókat is, akik még nem lájkolták az oldalt.
Pl. a fenti ábrán jól látszik, hogy a példának vett tréning cég esetében a 25-34 közötti férfiak közül jóval többen látják a posztokat, mint ahányan valójában kedvelik az oldalt. Ez a többlet az, akiket soha nem fogunk tudni ténylegesen bevonzani, hiszen már most is kiderült, hogy úgysem nyomnak a ‘Tetszik’-re. Ezért a marketing költségeknek ez a hányada — egészen pontosan 23,1% – 13,7% = 9,4% — kidobott pénz. Napi 5.000 Ft-os hirdetési költségnél ez 180.000 forint felesleges kiadás évente.
People Engaged
A People Engaged menüpont alatt találod az aktív felhasználóid statisztikáit. Ők azok, akik megosztják a tartalmadat és akikből a kutatások szerint a legnagyobb eséllyel lesz tényleges ügyfél. Fókuszálj rájuk! Üzenj nekik! Lebegjen ez a csoport a szemed előtt, amikor egy kiskutyás képet teszel fel, vagy új promóciót fogalmazol meg. Fenti példánkon a két főcsoport tisztán elkülönül a többitől a grafikonon: a 25-34, illetve 35-44 közötti nők. Nos, úgy tűnik, ennek a tanácsadó cégnek mostantól tilos elfelejtenie a nőnapi köszöntéses posztokat… de ami még ennél is fontosabb a tréningeken is női túljelentkezést várhatnak (egyébként ismerem a résztvevő-statisztikájukat is és ez tényleg így is van). Mindez pedig hatással lehet a tréninganyag összeállítására, a helyszín megválasztására és sok minden másra. Ha ezt az adatot ügyesen használják fel, az a fizető vendégeknek azt fogja sugallni, hogy itt bizony profi, igényes, felkészült csapatról van szó! És ne feledjük, nincs is annál jobb, mint amikor egy vevő vagy ügyfél boldogan távozik!
(+1 érdekesség a chart-on, Debrecen feljött a második helyre a városok között – lehet, hogy ott kéne először a vidéki turnéval próbálkozni?)
Érdemes tehát odafigyelni a közönségünkre! Már ez a 10 perces áttekintés is több konkrét azonnal megvalósítható ötlethez vezetett. Túrj bele te is az adataidba és legyél te a legjobb, a leggyorsabb és legvevőbarátabb szolgáltató a piacodon!
Mester Tomi