Mostanában – így félévzárás után – sokat gondolkoztam azon, hogy vajon miért is szeretem az adatelemzést?
3 dolgot találtam.
1. Tényeket közlünk.
Több weblap-dizájner ismerősöm is van. Legtöbbjük iszonyatosan tehetséges, szuper weblapokat dizájnolnak, működő, korszerű kódokat tesznek mögéjük – de valahogy mindig van legalább egy ember az ügyfél oldalán, akinek valami apróság nem tetszik. „Szerintem ez nagyon zsúfolt”. Ez „nem a mi stílusunk”. „Valahogy olyan kicsik a képek.”
Az adatelemzésben azt szeretem, hogy bár mi is ugyanazokkal a felületekkel foglalkozunk, mint a webdizájnerek – amit mi mondunk, az objektív és emiatt elég nehezen támadható. :-) Egész egyszerűen számokkal tudjuk megmondani, hogy mi az, ami működik, mi az ami kevésbé… és százalékra (vagy forintra) pontosan azt is ki tudjuk mutani, hogy mennyivel jobb ez a valami, mint a másik valami.
Még nem volt olyan ügyfelünk, akinek ha megmutattuk, hogy ha ez a gomb zöld és nem szürke, akkor az +30% bevételt jelent (persze ez csak egy sarkított példa), akkor arra azt mondta, hogy „Hmm… de ez a zöld nem a mi stílusunk.” Ez persze nem csak azért jó érzés, mert nem kell felesleges dolgokon veszekedni, hanem azért is, mert mindenki dolgát megkönnyíti az, ha tiszta tényszerű adatok alapján tud véleményt formálni.
2. Emberekkel foglalkozunk.
Annak ellenére, hogy a fenti bekezdés alapján az adatelemzés egy elég objektív szakmának tűnik, a valóságban szubjektumokkal fogalalkozunk. Emberi viselkedéssel. Emberi döntésekkel. Emberi dilemákkal.
Miért ide kattint valaki és nem oda? Miért veszi a drágább csomagot? Miért kattan rá egy termékre? Miért utál valamit, amit nem is ismer? Mennyire tudatos? Érdekli egyáltalán, amit modani akarunk neki? Megtalálja, amit keres? Miért viselkedik úgy, ahogy viselkedik?
Ezek a kérdések borzasztóan izgalmasak, mert az embernek a tudatos és tudatalatti gondolatait kutatják… Nem lehet mindig mindegyikre választ kapni, de ha csak egy nap egy rejtélyt sikerül feltárni, akkor már rögtön úgy érzi az (adatelemző) ember, hogy egy kicsit jobban érti, hogy embertársai, mit, miért, hogyan, mikor és meddig csinálnak… És ez jó érzés!
3. Minden nap tanulunk.
Hogy csak egy példát ragadjak ki: az elmúlt egy évben viszonylag sok webshop-pal dolgoztunk. Végigelemeztük és optimalizáltuk a felületeiket: landing oldalaikat, üzeneteiket, termék- és listaoldalaikat, kosárfolyamataikat. Tanultunk nap mint nap, az adatokra és a felhasználók reakcióira, viselkedésére támaszkodva.
Nem állítom, hogy mindent tudok az e-commerce bizniszekről, de az biztos, hogy – ha belenézek az adataikba – bármelyik webshop-nak tudnék legalább egy olyan dolgot mondani, amit a többiek jobban csinálnak, elleshetnek, átvehetnek tőle.
Ezeket a dolgokat pedig nem lehet tankönyvől vagy egyetemeken megtanulni. Ezeket a dolgokat folyamatosan kutatni és mérni kell. Idézőjelesen „a vásárlóktól kell megtanulni”. Azért szeretem az adatelemzést, mert erre a tanulásra is lehetőséget ad.
Úgyhogy egyelőre maradunk a szakmában.
Ha szeretnél szakmai cikkeket olvasni a témában, iratkozz fel a hírlevélre és értesítünk az új bejegyzésekről!
Tomi