e-commerce, webshop

3 weboldal használhatósági sztenderd

Note: általában nem szeretek sztenderdekről írni, hiszen az adatelemzés pontosan arról szól, hogy minden egyes szolgáltatáshoz más célcsoport tartozik, más igényekkel és ilyen módon minden egyes weboldalnak más és más megoldást kell adnia, folyamatosan figyelve és monitorozva a felhasználóit. DE valahogy az alábbi 3 vissza-visszatérő tanulságot minden egyes kutatásunk és mérésünk a visszaigazolta, mind a startup, mind az e-commerce vonalon. (Ráadásul még a külföldi benchmark-okkal is egybevág.)

1. A gomb színe a piros.
Megdöbbentő (és a dizájnerek számára biztos szomorú is), hogy nem volt olyan A/B tesztünk, ami ne azt az eredményt mutatta volna, hogy a vásárlás (vagy a regisztráció gomb) pirosra cserélése ne hozott volna legalább 20%-kal magasabb konverziót. A külföldi esettanulmányokat végigelemezve is megállapíthatjuk, hogy a piros átlagban 10-ből 9-szer nyer (amikor pedig nem, akkor az élénk zöld). Ez van. A gomb színe a piros.

2. Az emberek nem görgőznek.
Legalábbis nem annyit, mint gondolnád. A nyitóképernyőről átlagban csak az emberek 80%-a görget lejjebb egy “nyitóképernyőnyit”, 60%-a két “nyitóképernyőnyit” és így tovább. Ergo a legfontosabb üzeneted, amivel tényleg mindenkit el akarsz érni (pl. egy hírlevél-feliratkozás?) érdemes görgetés nélkül is elérhetővé tenni. Ugyanemiatt az esetek legkisebb részébe jó taktika egy nagy egész oldalt elfoglaló “high-quality” képet betenni a nyitóoldalra, ehelyett érdemesebb rögtön valamilyen értékes információt láttatni – webshop-ok esetében egy-egy kiemelt terméket, startup-oknál a szolgáltatást.

3. Nyitó pop-up = instant látogatóvesztés
Valamiért egyre jobban terjed az a megindokolhatatlan nézet, miszerint a belépés előtt kell egy hírlevél-feliratkozás (vagy egy akciókat felkínáló (vagy egy általános tájékoztató)) pop-up. Az igazság az, hogy ezek a nyitó pop-up-ok elég magas mértékű lemorzsolódást eredményeznek, amit végül a hírlevél feliratkozások száma nem ellensúlyoz. Ha az ember mindenáron pop-up-ot szeretne, akkor a best-practice az, hogy hagyni kell a látogatónak egy kis időt míg barangol az oldalon és legalább egy minimális mértékben el kezd érdeklődni a szolgáltatás iránt. Ezek után sokkal kisebb a lemorzsolódás esélye (és persze a feliratkozásé pedig nő.) Egyébként egy elég jó megoldás lehet az Optimonk-féle módszer is, ami csak akkor dob pop-up-ot, ha a látogató már nagyon olyan jeleket mutat, hogy be fogja zárni az oldalt.

Remélem ez a 3 kis apróság neked is segíteni fog! És ne feledd, ahhoz, hogy valóban megértsd a látogatóidat és a legmagasabb minőséget tudd nekik adni, nem elég a best practice-ket használni, hanem bele kell nézni a saját adataidba is!

Mester Tomi

ps.: Ha több ilyen cikket szeretnél olvasni, ne felejts el követni minket Facebook-on!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.