Üzleti Intelligencia = Ember és Adat

A napokban futottam bele az egyik legeslegjobb példára abban, hogy mennyire szükséges az emberi józan ész és a valódi kritikus gondolkodás az adatelemzés mögé. Az üzleti intelligenciának egy fontos eleme, hogy kiszedjük a big data-ból a lényeget, de hogy az mit is jelent ténylegesen, hogyan befolyásolja a döntéseinket és a stratégiánkat, az már az emberi intelligencián és kreativitáson múlik.
A Tylervigen egy nagyon egyszerű projekt, amiben számítógépek kapnak egy csomó szociológiai adatot, majd korrelációt – azaz összefüggést – keresnek gyakorlatilag minden között. Ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy mi a logikai kapcsolat a Maine-ben levő válások száma és Amerika margarin fogyasztása között, pedig a korreláció 99,2%-os.

Korreláció - 99,2%

De van tovább. Tudtad például, hogy mióta a Méztermelő méhkasok száma lecsökkent Amerikában, azóta jól kimutathatóan nőtt a Marihuána árusításért letartóztatott fiatalok száma ugyanitt? Korreláció: 93,3%

Méz vs. marihuána statisztika
Méz vs. marihuána statisztika

Két szomorúbb hír is van. Jól látható az összefüggés a fulladásos halálok és a technológiára, tudományra és űrkutatásra költött pénzek növekedése között.

tudomány vs. fojtogatás statisztika
tudomány vs. fojtogatás statisztika

Az pedig, hogy a mindenkori Miss America kora és a forró gőzökkel és tárgyakkal történő gyilkosságok között is 87%-os erősségű kapcsolat van, már végképp megdöbbentő.

Miss America vs. gyilkosságok statisztika
Miss America vs. gyilkosságok statisztika

Persze ezekben az esetekben egyértelmű, hogy nem beszélünk valódi összefüggésekről. De üzleti döntésekben már sokszor homályosabb a helyzet. Ha látunk is korrelációt, érdemes többször is végiggondolni, hogy mi következik miből: az „A” állítás „B”-ből vagy „B” állítás A-ból, vagy eseteg „A” és „B” egy külső „C”-ből. A fentiekből is látszik – az üzleti intelligencia mögé éppen annyira kell a kritikusan gondolkodó ember, mint maga az adat és az adatelemzés!

Mester Tomi