bi üzelti intelligencia adat borító

A limonádés stand – avagy mit is kéne mérni?

“Ahhoz, hogy eldöntsd, mit is kéne mérned, olyan egyszerűen le kell tudnod írni az üzleti modelledet, mint egy limonádé árusító stand. Lépj egyet hátra, felejts el minden részletet és csak az igazán fontos összetevőkkel foglalkozz.” (Croll & Yoskovitz – Lean Analytics)

Croll és Yoskovitz szerint egy induló vállalkozásnak az egyik legjobb szimbóluma egy limonádé árusító stand lehetne. Könnyű megérteni belőle, hogy hogyan is működnek az üzleti modellek.

Mert hát hogy is működik egy sikeres limonádé árusító? Természetesen több pénzt keres a limonádé eladásából, mint amennyi költséggel az egész jár. Mik lehetnek a költségek?
– összetevők ára (citrom, cukor, poharak, víz)
– az egyszeri marketing kiadások (maga a pult, kóstolók, szórólapok)
– órabérek (ami persze gyerekkorban még nem is olyan fontos :-))

A számítás könnyű:
((Eladott italok száma) * (Ital ára)) – ((összetevők * elkészített italok száma) + (marketing kiadások) + (órabérek))

Ha ez az összeg pozitív, akkor nyereséges az üzlet, ha negatív, akkor nem az.

De ez mégsem ilyen egyszerű, hiszen a képletet befolyásolja a citrom árváltozása, az időjárás (vevőszám változás), az átmenő forgalom a környéken. Egyszóval rengeteg dolog, amire nehéz előre gondolni.
És mitől lesz mégis sikeres a limonádé árus?
Egyrészt, ha az előzetes számításokat elvégezte, másrészt, ha a felmerülő körülményekből származó hatásokat folyamatosan monitorozza (azaz méri), nézi, hogy mi milyen hatással volt az üzletmenetre és ezek fényében változtat.
Pl. ha a citromot a sarki árustól vette, aki a növekvő forgalom miatt felemeli a citromárakat, akkor a limonádé szakemberünk értelemszerűen rögtön reagálni fog rá és más beszállítót keres. Ha látja, hogy a környéken nagy lezárások vannak, akkor áthelyezi a székhelyét.

A különbség az online bizniszek és a limonádé stand között csupán annyi, hogy online sokszor ezeket a körülményeket nem tudjuk automatikusan észlelni és szétválasztani egymástól. Csak azt látjuk, hogy kezdenek fogyni a user-eink, de azt nem értjük, hogy miért – hiszen az egész egy láthatlan térben történik, tőlünk távol. Viszont ha mindent követünk, mérünk és adatokkal támasztunk alá, akkor ez a probléma megszűnik. Ha A/B teszteljük a marketing kampányainkat, ha UTM-kóddal látjuk el minden Facebook linkünket, ha szegmentáljuk a felhasználóinkat kor és nem szerint, stb…, egy pillanat alatt észlelni fogjuk, hogy mi az ok és mi az okozat és legfőbbképpen azt, hogy hogyan kell változtatnunk, hogy továbbra is sikeresek maradjunk.

Úgyhogy gondold végig még ma az üzletedet egy lépés távolságból! Mik a főbb összetevők és hogyan lehet ezeket mérni. Majd menj bele a részletekbe is, hogyan tudod követni az apró változásokat, hogyan tudsz mindent szem előtt tartani! A hasznod pedig az azonnali és folyamatosan fejlődő stabil üzletmeneted lesz! :-)

Mester Tomi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.