bi üzelti intelligencia adat borító

A közönség (vevők) megszerzésének szakaszai

Van egy nagyon egyszerű modell, ami a legtöbb technológiai újítás esetén jól leírja az új (fel)használók megszerzésének a folyamatát. Íme:

felhasználószerzés görbe

Ezt 1957-ben még 3 Iowa-i tudós dolgozta ki és mérte le, akkor még farmereken és a farmokon használt új mezőgazdasági eszközökön. Aztán visszaköszönt a 90-es években dotkom-korszak elején is a domain foglalások ütemében és milyenségében, majd az utóbbi években a startup-ok indulásánál és befutásánál – de még a webshop-ok, internetes boltok forgalmánál és ügyfélszerzésénél is.

Ami az érdekes benne, hogy az 5 csoport – azaz a leendő felhasználóid, vásárlóid, látogatóid – jól mérhetően különböző demográfiával és pszichográfiával rendelkezik.

1. Innovátorok (innovators): Az első felhasználóid, vásárlóid, stb… Körülbelül a piacod 2,5%-a. Azok az emberek, akik imádják az újdonságokat, mindig szeretnek a többiek előtt járni, mindent kipróbálnak és el is mesélik, hogy kipróbálták. A kutatások alapján a csoport jellemzője, hogy több pénzük van, magas a kockázat-vállalási hajlandóságuk és általában képzettebbek, tanultabbak is az átlagnál. Sokat osztanak meg, de a véleményük is élesebb. Ha valami jó, akkor az “az évtized találmánya”, ha nem jó, akkor “egy nagy kalap szar”.
A webshopok esetében különösen fontosak, hiszen ők azok, akik elmerik küldeni az első utalást, és ha jó terméket kapnak és gyorsan, akkor el kezdenek beszélni róla. A startup-oknál is, hiszen imádnak tesztelni, könnyű őket behúzni.
A veszély, hogy ebben a csoportban az emberek termékről termékre, szolgáltatóról szolgáltatóra ugrálnak. Őket sosem fogod sokáig megtartani – rajtuk túl kell lépni, de közben ki kell használni a szociális hálójukat, a megosztásaikban levő erőt. Az Innovátorokat tudod és kell katalizátorként használnod.

2. A befogadók (early adopters)Jellemzően az Innovátorok közeli vagy távoli vonzáskörében mozgó emberek. A céged életútjának második szakasza. Általában fiatalok, nem feltétlenül gazdagok, de ők is tanultak és jellemzően csoportvezetők vagy véleményvezérek. Ők is szeretik az újdonságokat, de számukra fontos, hogy valaki azokat ajánlja nekik. Szívesen kipróbálják és bár ők is kritikusak, ha tetszik, elkötelezetté válnak a márka iránt. Nagyon fontos nekik az egyediség, az hogy valami az átlagtól eltérő legyen.
A Befogadókra érdemes figyelni, hiszen ~13,5%-a a teljes piacodnak és nagy részük evangelista szerepet is betölthet később.

3. A SZAKADÉK és az Első tömeg (early majority): Ahogy azt látod a 3. lépcső előtt van egy szakadék, amire a szakirodalom “chasm” néven hivatkozik. Ennek az oka, hogy az egyébként jelentős méretű (34%) tömeg megszerzése azért nagyon nehéz, mert itt már “Mainstream” piacra lépsz, ami egy szögesen ellentétes stratégiát igényel. A neved márkanév lesz (pl. a webshop-oknál: Vatera – “elvaterázom az ágyam” – vagy a startup-oknál a Prezi – “megprezizem az előadásom”). A mainstream-nek egészen más igényi vannak, mint az eddigi underground-nak. Konzervatívabb közönség – persze nyitott az újdonságokra, de pont azt az “átlagtól eltérőséget”, vagy jópofaságot tolerálja nehezebben, amit a Befogadók még szinte követeltek. A

prezi régi menü
prezi régi menü

legegyszerűbb példa, amikor a Prezi mainstream piacra lépett (elérte a több milliós felhasználószámot), az egész kezelő felületét lecserélte, pontosan emiatt az igényváltozás miatt. Akkor sok kritikát kapott a cég, hogy “eltűnik az egyedisége”, vagy hogy sokkal PowerPoint-osabb lett, de a valóság az, hogy egyszerűen csak használhatóbb lett és

prezi váltás utáni menü
prezi váltás utáni menü

az új felhasználók, az Első tömeg felhasználói jobban is szerették.

Ezért éles ez a váltás és egy cég életében itt kell a legjobban stratégia szempontból odafigyelni. Ha változtatni kell, gyorsan észre kell venni az igényt.

Késői tömeg és a Lemaradottak: Ha a mainstream-re sikeresen belép az ember, akkor ez a két maradék csoport (ami egyébként összességében 50%-a a közönségnek) szinte már magától befolyik. Nekik tudatosan, következetesen és kitartóan kell marketing-elni. A kutatások alapján idősebb és szociálisan kevésbé aktív emberek tartoznak ebbe a csoportba.

És még egy gondolat zárásként! Számodra a legfontosabb valószínűleg az első 2-3 csoport lesz. Ahhoz, hogy megértsd, hogy a Te felhasználóidnak mik a specifikus igényei, azaz ki a valódi célcsoport számodra – főleg a korai szakaszban – ezeken az általános elveken túl mindig érdemes a közönségelemzés és a tesztelés eszközeihez nyúlni! Ezekről még később írok!

Mester Tomi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.