Mit csinálj, ha semmit sem tudsz? (A hírlevél trükk)…

Nem olyan rég egy ügyféllel tárgyaltam és sajnos kiderült, hogy eddig nemhogy Google Analytics-je nincs, de még személyes adatokat (kor, nem, foglalkozás) sem gyűjti a hírlevél feliratkozóitól. Nos, legalább hírlevél feliratkozói vannak, ez jó jel. :-)

Mit lehet kihozni egy ilyen jellegű tulajdonképpen teljesen egy-dimenziós, demográfiai adatoktól mentes adatbázisból?

e-mail cím —— vezetéknév —— keresztnév
andorka_3461611@gmail.com —- Kovács —- Andor
gizimama2123131@freemail.hu —- Szabó —- Gizella
vidrahalmaz4141@gmail.com —- Vidra —- Vidra
miklos.szabo@nagyuzletlanc.hu —- Szabó —- Miklós
nagy.andras@fortune500.com —- Nagy —- András

Látszólag semmink sincs, így nehéz közönségelemzést végezni, még nehezebb egy jól targetált marketing anyagot kiküldeni… Habár… azért mégiscsak tudunk e-mail cím és név alapján szegmentálgatni az adatbázisunkban, ha bedobunk 2 kis trükköt. Először is, keresztnév alapján szét tudjuk szedni a listát férfiakra és nőkre és máris tudunk targetálni rájuk férfi vagy női kampányokat. (Pl. itt egy lista az összes férfinévről, amivel érdemes összevetni a feliratkozóink neveit.) Persze „Vidra Vidra” nevű potenciális ügyfelünk (a fenti példából) egyik listán sem lesz rajta, de a megfigyelések szerint, aki nem adja meg a teljes nevét a levlistánkon, abból 99% eséllyel sosem lesz valódi vásárló amúgy sem.

A másik és ennél sokkal fontosabb dolog, hogy magukat az e-mail címeket is fel lehet bontani 3 kategóriába:
1. Nem üzleti e-mail címek (gmail, freemail, hotmail, stb… végződésűek)
2. Üzleti e-mail címek (ebben a példában nagyuzletlanc.hu, de általánosságban, akármi, ami NEM gmail, freemail, hotmail, vagy ilyesmi)
3. Álomügyfél e-mail címek. Biztos neked is vannak álomügyfeleid. Pl. ha a nagy multikra lősz, akkor figyelj a tesco.hu, mediamarkt.hu, stb… végződésekre. Ha esetleg a Fortune 500-ból vágysz partnerekre, akkor arról is írhatsz listát.

A megfigyelés, hogy az üzleti e-mail címek (tehát nem gmail, freemail, stb…) 60%-kal nagyobb eséllyel válnak fizetős ügyféllé átlagosan (persze ez bizniszenként eltérő).
A lényeg, hogy az e-mail cím végződések szerint szét tudod szedni a hírlevél feliratkozóidat és tudsz fókuszált üzenetű levelet küldeni az üzleti e-mail címmel rendelkező leendő ügyfeleidnek. Vagy esetleg személyes levelet írni az álomügyfél-feliratkozóknak. („Üdv, köszöntelek a weboldalamon, szeretném Tőled személyesen is megkérdezni, hogy…)

Az e-mail cím figyelés csak egy apró trükk és most is tényleg csak azért volt rá szükségünk, mert semmilyen más adatunk nem volt az adott ügyfélnél. De ha ilyen cipőben jársz, akkor egyrészt szólj és segítünk – másrészt, amíg bejön a többi adat, nagyon hasznos kis eszköz tud lenni és egészen nagy sikereket lehet vele elérni.

Mester Tomi