e-commerce, webshop

Első adatvezérelt projekt

Sok cél, sok adat, sok elemzési lehetőség, sok információ… Egy már működő vállalkozás esetében egyik pillanatról a másikra adatokat bevonni a döntési folyamatokba nem is olyan könnyű. Ennek az oka pedig az, hogy rengeteg fajta adatvezérelt projekt létezik. Így kiválasztani az elsőt, ami igazán hasznos, nehéz.
Most felsorolok 3 projektet, amelyek az elmúlt évek tapasztalatai alapján jó első lépések lehetnek az adatvezéreltség rögös útján.

1. Konverzió optimalizálás AB-teszttel

Ez a projekt iszonyatosan egyszerű és rögtön látványos eredményt hoz, ami nem más mint a konverziónövekedés. Azt pedig mindenki szereti. :-) (Az AB-tesztelésről már többször is írtam, úgyhogy most a részletekbe nem mennék bele.) A folyamat az, hogy:

I. Megkeresel egy UX-problémát a honlapodon.
II. Keresel rá alternatív megoldásokat.
III. Teszteled, hogy melyik a legjobb megoldás.
IV. A legjobb megoldást kiteszed élesbe.
V. Újrakezded egy új problémával.

Amit sosem szabad kihagyni, az az AB-tesztet megelőző kutatás. Sokszor látom, hogy az emberek elkezdenek csakúgy megérzésből AB-tesztelni. Néha összejön, néha pedig nem… Amit mi szeretünk csinálni: teszt előtt hőtérképes elemzés, Google Analytics elemzés és legalább 3 user-teszt egy adott oldalra. Ez alapján sokkal célzottabb és hatékonyabb AB-teszteket tudunk összerakni.

2. Stratégia adatalapon

A hosszútávú döntésekben segít. Éppen emiatt nem olyan látványos és azonnali az eredménye. Amiért mégis szokták szeretni a döntéshozók, mert konkrét számokat látnak a stratégiáik mögött.

Sokfajta metódus létezik. Én a 4DX módszertant találtam eddig  a legjobbnak. Ennek a lényege, hogy van egy főcélod (pl. bevétel?) és keresel ehhez támogató alcélokat (ún. lag-ek) és az alcélokat támogató tevékenységeket (ún. lead-ek). A struktúra akkor működik, ha minden eleme mérhető is.

3. Triggerek és automation-ök

Ebben a pontban általában e-mail marketing-ről beszélünk. De lehet szó push-notification-ökről, sms-kampányról, in-site pop-up-okról, akármiről.

A lényeg, hogy ha követed a felhasználóid viselkedését, akkor bizonyos viselkedésminta aktiválhat bizonyos üzeneteket. Pl. ha látod, hogy egy felhasználó 100-szor megnézte a landing-edet, de még egyszer sem vásárolt onnan, akkor küldhetsz neki egy levelet, hogy személyes support-ot kínálsz neki, hogy könnyebb legyen a vásárlás.
Ha látod, hogy egy másik felhasználó vásárolt nálad 10 terméket, küldhetsz neki egy e-mail-t, hogy köszönöd a hűségét, itt egy 50%-os kupon, etc…

Ezek az ún. triggerek azonnali és látványos hatást fejtenek ki a lemorzsolódó felhasználók visszatérésére, hiszen személyre szabott üzenetet küld a megfelelő embereknek a megfelelő pillanatban.

Merre tovább?

Ez a 3 projekt (1. kutatás + AB-teszt, 2. Stratégia felépítés, 3. Trigger-ek beállítása) az, ami legjobb első adatvezérelt projektek között van. Látva az eredményességüket pedig könnyebb már továbblépni a saját adatbázisok felépítése és a finomabb (és még hasznosabb) adatos projektek felé.

Többet akarsz tudni a témáról? Gyere el az Adatvezérelt Marketing Tréningünkre!

Tomi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.