Az infografika, mint fogalom évről-évre egyre népszerűbb nemzetközileg és itthon egyaránt. Egy jó infografika 3 lábon áll:
1. a nyers adat, azaz az információ, amit tartalmaz
2. az üzenet, amit át akarunk adni vele
3. a dizájn, ami gyönyörködtet és könnyen befogadhatóvá teszi az egészet
És pont ez az, amiért rengeteg rossz infografika van a világon: mindhárom lábhoz más kompetencia kell. Nagyon nehéz egy személyben megtalálni az:
1. adatelemzőt (nyers adat feldolgozása)
2. a kommunikációs szakembert (az üzenet kitalálása)
3. a dizájnert (a grafika megalkotása)
Ha infografikát készítünk az ügyfeleinknek, mi is legalább 3-an foglalkozunk a projekttel – erről a 3 területről. Mindenki mást tesz hozzá, mindenki máshonnan látja a problémát és ez segít abban, hogy a lehető legsokszínűbb és legtartalmasabb ábrákat tudjuk létrehozni.
De ha melletted nincs két másik ember és holnapra kell egy gyönyörű ábra a céges prezidbe… és éppenséggel már este 11 van (már pedig az esetek 99%-ban ez a helyzet, tudom én is. :-)), akkor kövesd az alábbi 3 lépést és nagy baj nem történhet:
1. Fogalmazd meg egy mondatban, hogy mit fog üzenni a grafikád!
Ez legyen tömör és konkrét. Amíg ez nincs meg, ne is lépj tovább!
Példa jó üzenetre 1: „Az elmúlt évben cégünk XY-ágazata Z%-kal több profitot termelt és ezzel átvette a vezetést a többi ágazat felett. Gratulálunk az XY ágazatnak!”
Példa jó üzenetre 2: „Jól láthatóan nagyságrendi különbség van a lekváros, a kakaós és a túrós palacsinta fogyasztás között. Itt az ideje, hogy kitaláljuk, hogy mit kezdjünk ezzel.”
Példa a túl bonyolult, túl általános üzenetre: „Voltak lehetőségek az elmúlt hetekben, amiket elszalasztottunk. De emiatt ne fájjon senkinek sem a feje, pénzügyileg még mindig kedvező helyzetben vagyunk, habár a reklámköltségeinket vissza kell fogni.”
2. Válaszd ki a megfelelő adatot.
Mi támasztja alá a fenti üzenetet? Ami igen, az maradhat, minden egyebet most kihagyhatsz! Személyszerint én azt javaslom, hogy ha nincs sok időd, egyszerre csak 2 dimenzióban gondolkozz. Ilyenek lehetnek:
– idő vs. pénz
– csoportok vs. csoportok mérete
– befektetés vs megtérülés
– stb…
3. Használj egyszerű ábrákat.
Ha megvan az üzenet és az adat, egy olyan ábrát próbálj létrehozni, amit maximum 5 másodperc felfogni! A helyes chart kiválasztásáról (ami szintén egy külön „művészet”) és a megfelelő grafika megálmodásáról későbbi cikkekben fogok beszélni. Viszont ha alapábrákban gondolkozol, akkor biztos, hogy nagy hibát nem véthetsz. Hajrá venn-diagrammok, halmazábrák, grafikonok!
+1. A végleges megvalósítás már részben a saját grafikai készségeiden is múlik… de ne feledd, ha nem vagy Photoshop-guru, akkor sem vagy bajban! PowerPoint-ban és Prezi.com-ban is lehet nagyokat varázsolni az előre beépítétt ábrákkal.
Amire inkább szükséged lehet ennél a pontnál, az egy kis inspiráció.
Fantasztikusan érdekes és gyönyörű infografikákat találsz itt, az egyik leghíresebb weboldalon a témában:
http://www.informationisbeautiful.net
Zárásképpen néhány nagy kedvencem innen! Mert az információ gyönyörű!
Mester Tomi