bi üzelti intelligencia adat borító

Adatvezérelten – az első pár lépés

Az utóbbi időben több képzésünkön is előjött a kérdés, hogy ha egy már működő online biznisz per-pillanat még semmilyen szinten sem elemzi a saját adatait, akkor mégis hogyan lehet és hogyan érdemes belevágni.
A hosszútávú, profi megoldás persze az, hogy ha felépíted minél előbb a saját adattárházadat, amiből függetlenül és rugalmasan tudod elemezni az adataidat. De hát azért elég gyakori, hogy erre se pénz, se idő, se emberi erőforrás nem áll rendelkezésre.
Ha ez Veled is így van, akkor most leírok három projektet, amivel kis ráfordítással nagy hasznot érhetsz el.
De mindenek előtt: mi lehet ez a haszon?

2 dolog:
1. A user-eid jobb terméket vagy weboldalt kapnak és boldogabbak lesznek.
2. Ezáltal gyakrabban vissza jönnek hozzád és végül valamilyen formában több pénzt költenek Nálad (webshop: több terméket vesznek — saas: megújítják az előfizetésüket –media: több időt töltenek az oldalon, stb, stb).
Szóval a 3 projekt:

1. Usability tesztelés:

Ez a legkönnyebben kivitelezhető – gyakorlatilag nem is adatelemző, hanem inkább adatelemzést előkészítő – kutatási projekt. A usability tesztelés (leegyszerűsítve) arról szól, hogy behívsz egy potenciális felhasználót a célcsoportodból, leülteted egy gép elé és nézed, hogy hogyan használja a weboldaladat. Persze a valóságban ez sokkal bonyolultabb. Pl. a legtöbbször érdemes valamilyen szituációt vagy feladatot kitalálni, hogy legyen egy iránya a tesztnek, ne csak úgy nyomkodja a user az oldalt. Néha már maga a felhasználó “behívása” is problémás lehet (hol találod meg? miért jönne el? stb). Az ilyen jellegű problémákra is van sok-sok best practice (pl. miért jönnének el? Legtöbbször a tesztalanyok kaphatnak ingyenes prémium jogosultságot a szolgáltatásodhoz, vagy vásárlási kuponokat a termékedhez – ha így van, akkor azért javaslom, hogy legyél nagy vonalú, pl. ne egy 50%-os, hanem mondjuk egy 3.000-5.000 ft-os utalványt adj, amiért már tényleg vehet is valamit pl. a webshop-odban.)
Akárhogyis, 4-5 teszt után már látni fogod: nagyon sok tudás kiesik ebből a típusú kutatásból. Ha mindent jól csináltál, akkor lesz egy hosszú listád usability problémákról, bug-okról és lehetőségekről, amelyeket érdemes végignézned egyesével.
(Pro-tipp Módis Hajnalkától:
vannak eleve usability tesztelésre specializált oldalak is, ahol könnyedén találhatsz pár embert a saját csoportodból, pl. http://usertesting.com/ vagy www.testbirds.com )
 
Az Adatlabornál a Usability tesztelést legtöbbször arra használjuk, hogy kiderítsük, hogy egyáltalán hol érdemes elindulni az adatelemzéssel, mik lehetnek a legégetőbb problémák? Amit a Usability tesztnél látunk kis mintán, azt megpróbáljuk validálni kvantitatív módon is.

2. Hőtérképes elemzés

Az egyik leggyorsabban kivitelezhető kvantitatív projekt a hőtérképes elemzés, ahol a weboldalad összes látogatójának összes kattintásáról tudsz kattintás és görgetés hőtérképet kérni. Megintcsak, ezt megoldhatod saját adattárházból, de ha ez éppen nem áll rendelkezésre, akkor nagyon jó dobozos termékek is léteznek a piacon. Én két terméket favorizálok: a Crazyegg-et és a Hotjar-t. (A Crazyegg egy kicsit drágább, de én jobban szeretem egy-két speciális funkciója miatt. Amúgy alapból a Hotjar is elég ügyes.)

Az eredményt kb így kell elképzelni:

heatmap

Gondolom nem kell részletezni, hogy miért nagyon jó ez. Rögtön megtalálod egy oldalon belül a forró pontokat, amelyek mindig 2 dolgot jelölhetnek. A pontokat, amiket a user-ek:

1. nagyon szeretnek
2. nagyon utálnak

A lényeg, hogy ezekre érdemes több figyelmet fordítanod. Illetve, ha egy pontot forrónak hittél és nem az, arra is nézz rá és vesd össze a Usability tesztek találásaival.

3. Saját adattárház miniprojekt

Mindenkit arra buzdítok hosszútávon, hogy erejéhez mérten próbáljon mindig elmozdulni a saját adattárház felé. Persze nagyszerű, ha van Google Analytics-ed és Mixpanel-ed, és elemezgetsz ezekből. De az ilyen eszközök mindig megkötik a kezed, ráadásul, ha elkezdesz növekedni, akkor még elég drágává is tudnak válni.

De mi is az a saját adattárház?

Lényegében ugyanúgy adatot gyűjtesz a saját oldaladról egy kis beépülő kóddal, mint azt akármelyik dobozos eszköz (Google Analytics, Mixpanel, Crazyegg, stb…) teszi, csak ezek az adatok hozzád, a saját szerveredre kerülnek, kb ilyen formátumban:

DATETIME;USER_ID;EVENT;EVENT_DIMENSION
2015-02-15 00:02:03.000;AX14123B;login;from_landing_A

Ez a példa itt csak egy sor és néhány oszlop, de ezekből annyit gyűjtesz be, amennyit csak akarsz (és persze amennyit a tárolási kapacitásod enged).
Nyilván ez egy kicsit kaotikusnak tűnik elsőre, de éppen ez a nyers formátum adja azt, ami az óriási értéke ennek a rendszernek, hogy később nagyon rugalmasan lehet majd elemezni belőle. Nem kell lefeküdni az Analytics megkötéseinek (pl. hogy egyszerre csak 2 dimenzió csatolhatsz egymáshoz) és három hónapos szabályainak. Nem kell 150-200-400-800$-kat fizetni, hogy láss e-mail címeket is a user-eid aktivitása mellett. Egyszerűen csak megvan minden adatod, hiszen eltároltad magadnak.

Egy szó mint száz, ha egy kisebb, nem túl munkaigényes projekt keretein belül már most elindítod a saját adatok gyűjtését, akkor abból rögtön látni fogod az értékét és a jövőben könnyebb lesz döntened, hogy tényleg akarod-e ezt. Pl. ha egy kosárfolyamatra csinálsz egy funnel elemzést, vagy egy regisztrációra egy szegmentációt, vagy egy onboarding folyamatra szintén egy funnel elemzést, azokból már nagyon sok izgalmas dolog eshet ki. A lényeg, hogy válassz egyet és kezdj bele!

+1. Google Analytics

Azért a Google Analytics-et mindig érdemes nézegetni. :-) Egy következő cikkben arról is írunk majd, hogy ott mik a legfontosabb riportok…

Összegezve

A hőtérképes elemzés és a 4-5 usability teszt lebonyolítása összesen nem vehet több időt igénybe, mint egyszer ~10 óra. A tudás pedig, amit belőlük kapsz: felbecsülhetetlen. Emellett, ha elkezdesz kísérletezgetni a saját adattárház miniprojekttel (ez is heti pár óra fejlesztői idő ráfordítással már kivitelezhető), akkor pedig már egészen biztosan jó irányba indulsz az adatvezéreltség fényes ösvényén! Ez az út pedig csak felfelé vezet! ;-)

Hajrá!

Tomi

4 hozzászólás a(z) “Adatvezérelten – az első pár lépés” bejegyzéshez

    1. Szia Tamás,

      köszi a kérdést!
      Ehhez nem igazán vannak “alkalmazások”, az a lényege, hogy saját magadnak kezded el gyűjteni az adatokat!
      Ehhez leginkább egy programozó kell. :-) De májustól elvileg lesz egy cikk sorozatunk itt, ahol részletesen végigmegyünk a témán!

      Tomi

  1. Szia Tomi

    Telepítettem a crazy egg-et, és ugyan még kevés látogató van, de már nézegetem az oldalt. Felmerült bennem egy kérdés: a hőtérkép azt mutatja meg, hogy hova kattintanak a látogatók, igaz? Nekem a logika azt mondja, hogy oda kattintok, ahol van link, CTA, egyéb. Azt, hogy melyik CTA jobb, melyikre katintanak azt le lehet mérni. De azt nem értem, hogy az a felület, ami nem kattintható, de mégis “színes”, az mit mér? Mit mutat?

    Köszi előre is
    Kata

    1. Szia Kata,

      ilyen esetekben a hőtérkép ugyanúgy kattintást mutat.
      Az, hogy van, ami nem kattintható, de mégis kattintják, több okból is jöhet:
      1. Azt hiszik az emberek, hogy mégis csak kattintható (pl. egy gombszerű kép)
      2. Az emberek interneten néha úgy olvasnak, hogy rákattintanak az adott szövegrészre. (ez egy ilyen fura berögződés)
      3. Véletlenül kattintottak. :-) (ez is előfordul – bár ez ritkább)

      Szóval, ha valahova sokat kattintanak, pedig nem kéne, azt azért mindenképpen érdemes megnézni. Ha csak egy-egy kékes folt van, azzal nem kell törődni!

      Üdv,
      Tomi

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.