Adatsztori 1. rész: Minden biznisz mérhető

Minden üzlet mérhető. És legalább egy-két számmal minden üzletet mérni is kell. Ha ezt nem teszed meg, úgymond vakon fogsz repülni, fogalmad sem lesz arról, hogy mi miért történik – ha szerencséd van fent maradsz, ha nincs hipp-hopp eltűnsz. És hát ki akar hipp-hopp eltűnni?
A másik oldalról: ha igenis méred a teljesítményedet, akkor tudni fogod, hogy minek mi az oka, min, miért és mikor kell változtatni – hovatovább: akár meg tudod jósolni a jövőt is! És ez nem kuruzslás – ez tudomány, aminek a neve: adatelemzés.

Hogy tényleg minden üzlet mérhető, arra itt egy sztori/esettanulmány egyenesen San Diego-ból:

A Solare Ristorante egy olasz étterem San Diego-ban, amit Randy Smerik vezet. Randy technológiai területről érkezett, a Teradata-nál is dolgozott és egyébként 5 technológiai céggel hozott már össze sikeres exit-et. Úgyhogy érthető, ha az adatvezérelt gondolkodás közel áll hozzá. :-)

Solare Ristorante - San Diego
Solare Ristorante – San Diego

Egyik este az étteremben Tommy, Randy fia egyszer csak elkiáltotta magát: 24!
És hogy mit is jelent az, hogy „24”? Tommy elmagyarázta:

„Minden este a személyzet mond nekem egy százalékos arányt a személyzeti költségek és a profit hányadosáról. Ez hasznos, hiszen egy értékkel kontrollálhatok két nagyon fontos dolgot: az egy vacsorára jutó bevételt és kiadást.”

Randy elmagyarázta, hogy ha a személyzet költségei elérik a 30%-át az egész este bevételének, az rossz, mivel vagy azt jelenti, hogy túl sokat költ a személyzetre, vagy azt, hogy túl kevés bevételt termel az étkeztetéssel. Ez egy általános mérőszám minden étteremnél. Egy Michelin-csillagos étteremnél magasabbak a fizetések, de cserébe magasabbak a bevételek is (drága borok, drága ételek, etc.). Ugyanígy egy low-budget étterem nem termel annyi profitot, de emiatt a fizetések is lentebb vannak.

Ez az arány azért működik, mert:

  1. Egyszerű: hiszen egy darab számról beszélünk.
  2. Azonnali: minden este kiszámítható.
  3. Cselekvésre késztet: ha valami nem stimmel, próbálkozhatsz, a személyzeti költségek változtatásával, vagy upsell taktikákkal, áremeléssel/csökentéssel, stb, stb…
  4. Összahasonlítható: minden étterem mérheti és így tudsz viszonyítani.
  5. Alapvető: hiszen a legalapvetőbb mérőszámokból áll össze.

A megfigyelések szerint a 24% kb. a jó arány. 20% alatt sem tökéletes az élet: itt már elképzelhető, hogy minőségen aluli a kiszolgálás, ami hosszútávon nem vezet jóhoz.

Randy elárulta azt is, hogy nem ez az egyetlen mérőszámuk. Pl. megfigyelték, hogy az este 5-ig beérkező foglalások számának kb. 5-szörösére számíthatnak tényleges vendégekből. Így könnyedén meg tudja jósolni, hogy ha 50 foglalás érkezett be, akkor a staff-ot 250 vendégre készítse fel.

Nyilvánvalóan ezek olyan mérések, amelyeket nem mindenhol lehet univerzálisan felhasználni, de az üzenet így is ugyanaz:
Mindenki megcsinálhatja a saját méréseit és tudja építeni tudatosan, adatvezérelten az üzletét! Akár off-line, akár online dolgokról beszélgetünk!

És Te? Már elkezdted? :)

Tomi
A cikk forrása: Croll & Yoskovitz Lean Analytics (Use Data to Build a Better Startup Faster) c. könyve