b-data-web2

Adatok vs érzések

“…Szerintem sokan abba a hibába esnek, hogy 70%-on pörög a cég, de annyi bevételt termel, hogy azt gondolják, hogy minden rendben van. Aztán hirtelen csökken a bevétel és gyorsan felvesznek egy adatos embert, hogy mondja meg, hogy mi történt. Na de a sikeres cégek előbb veszik fel az adatos embert és megpróbálják ezt kitolni 100%-ra, akkoris ha már esetleg magas a bevételük, nem elégednek meg vele olyan könnyen…”

andras.balogh
Balogh András

András egész eddigi életében adatelemző volt, dolgozott már állami-, tanácsadó-, közvéleménykutató cégnél, de nagy banknál is, és most a Prezinél.

Feltettünk Andrásnak pár kérdést, hogy kicsit jobban megismerhessétek,
de a B-DATA2 Konferencián Ti is kérdezhettek majd tőle, hiszen Ő is az előadók táborát gyarapítja!

 

Mi az értelme az adatelemzésnek?
Az, hogy az olyan mondvacsinált dolgokat, mint az “iparági tapasztalatok” és “többéves szakmai múlt” és egyéb hasonló dolgokat felejtsük el, mint döntést befolyásoló tényezők, hiszen ezek csak arra alkalmasak, hogy suboptimális döntéseket hozzál. Ehelyett az adatok segítségével meg tudod határozni, hogy az egyik variáció 1000 dollárt hoz, míg a második 1100 dollárt, akkor használjuk azt, ami többet hoz.

Mit szeretsz a munkádban?
Azt, hogy el lehet vele oszlatni azt a ködöt, hogy “a haveromnak tetszik”, “a spanom látta”, “szerintem ilyen”, “nekem tetszik”, “én úgy gondolom”, stb. Ezeket mind meg lehet mutatni adatokkal és a Prezi egy olyan hely, ahol nyitottak erre az emberek és félre tudják tenni a saját véleményüket, ha az adatok mást mutatnak. Ha ők A-t gondolnak, de én B-t mutatok be nekik, akkor látják, hogy nem volt jó a megérzésük, és inkább választják a B-t.

Mit csinálnál, ha olyan helyre kerülnél, ahol ez senkit sem érdekel?
Eljönnék a Prezibe dolgozni! :)

Az adatelemzőnek mindig igaza van?
Ez egy jó kérdés. Előfordulhat az is, hogy hibát vét az ember és utólag kiderülhet, hogy elrontottál valamit, mint ahogy mindenki hibázik néha. És a másik pedig az, hogy bizonyos kérdéseket nem lehet megmondani az adatokból. Szóval az esetek túlnyomó részében igazad van, vagy egyáltalán nem tudsz válaszolni. Mind a kettőt el kell fogadni, azt is, hogy van egy olyan bizonytalan területe az életnek vagy a terméknek, amiről nem tudunk semmit. Persze ez nem azt jelenti, hogy a másik véleménye az igaz lesz, sőt pont azt mutatja, hogy itt senkinek sem fontos a véleménye és nem is kell kérdéseket feltenni ezen a területen.

Min dolgozol és milyen terveid vannak?
A Prezin belül az editorral foglalkozom, tehát azzal a résszel, ahol konkrétan a preziket készítik a felhasználók. Az a tervem, hogy ezzel még sokáig tudjak foglalkozni, hiszen évek óta azon dolgozunk, hogy hogyan is lehet ezt a terméket egyszerűbben használhatóvá tenni. Gyakorlatilag épp ez a fő feladat, hogyan lehet megcsinálni a UI-t úgy, hogy az emberek minél könnyebben hozzanak létre benne bármit és ne morzsolódjanak le olyan könnyen. És persze az is, hogy olyan ember lehessek, akit megkérdezzenek, ha adatokról van szó.

Volt-e valami különleges eset a munkád során?
A Prezi előtt a CIB Bankban dolgoztam és a legkülönlegesebb az volt, hogy átjöttem ide és itt teljesen máshogy működik az, ahogy a felhasználókról gondolkoznak, a statisztikát is kicsit másképp kell használni, hiszen amiatt, hogy itt vannak ingyenes felhasználók az azt eredményezte, hogy azokat a dolgokat, amiket a CIB-nél használtam el kell felejteni és nagyon sokmindent újra kellett tanulni. Nagyon más az iparág és míg egy banknak csak fizetős ügyfele van, addig egy olyan cégnek, mint a Prezi elég nagy arányban van ingyenes felhasználója is. Egy bank esetében az emberek jelentős részéről van valamilyen viselkedési adat, míg egy egy olyan cég esetében, ahol ingyenes a szoftverhasználat nagyon sok olyan ember van, aki csak 5-10 percig használja a terméket és utána soha többé nem látjuk, ezek azért nagy különbségek.

Mi motivál?
Az, hogy olyan terméken dolgozok ami érdekel és azt gondolom róla, hogy ez egy jó termék. Szóval nem elmentem bárhova adatelemzőnek, hogy dolgozzak valahol és pénzt keressek, hanem oda mentem el adatelemzőnek, ahol egy olyan dologgal foglalkozhatok amiről azt gondolom, hogy megéri vele foglalkozni.

Mit látsz a hazai viszonylatban?
A Prezi esetén a felhasználók esetében nem sokmindent látok, nem szoktunk külön elemzést csinálni a magyar piacra, mert a fizetős ügyfeleink túlnyomó része “meglepő” módon Amerikából jön. Ráadásul ha tudjuk, hogy 60 millió körüli a felhasználóbázis, akkor ha Magyarországról mindenki csatlakozott volna, akkoris csak kis része lenne ennek, de ugye nem csatlakozott mindenki.
Amúgy az a véleményem, hogy már nagyon sokan próbálkoznak a startupozgatással, meg az adatozgatással is, ami teljesen jó mert a lendület meg a hév már megvan, aztán reméljük, hogy idővel a profizmus is kialakul.

Miről fogsz mesélni a konferencián?
Hát konkrét számokkal nem mutathatok esettanulmányt, de nem akarok valami általános Prezi történetről sem beszélni. Valami olyat szeretnék, hogy azok akik ott lesznek, ki tudjanak ragadni az előadásomból legalább egy olyan mondatot, aminek hatására másnaptól valamit másképp fognak csinálni a cégükben, amitől az jobban fog működni, előre viszi azt. De még ki kell találnom, hogyan is fogom ezt felépíteni.

b-data-konferencia-button

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.