Adatelemzés interjú V. – RIPORT

Kristó Zoltánnal, a Riport csapat egyik oszlopos tagjával beszélgettünk. Kicsit mesélt arról, hogy mit is tud az applikáció jelenleg, mik a jövőbeli tervek és, hogy milyen nagy mérföldkövek vannak kilátásban.

Tomi: Az első kérdésem, hogy tulajdonképpen mi is a „Riport”?
Zoli: Ha nagyon tömören kellene megválaszolnom, akkor a Riport magja egy üzleti jelentésvarázsló, mely főkönyvi adatokat vizualizál. Ha bővebben kellene válaszolnom rá, akkor valószínűleg órákat tudnék beszélni a Riport edukációs jelentőségéről és a kommunikációnkban is többször megjelenő “Értem a cégem” koncepcióról, vagy arról, hogy, hogyan képes a Riport száraz számvitel adatokat hatékonyan „lefordítani”. De most maradjunk az elsőnél.

Riport infografika
Riport infografika


Van egy konrét példád a használatára?

Sokan nem tudják (tudatosan titkoljuk marketing okokból), de a Riport nem egy mesterkélt piaci igényre adott válasz. A Riport szülőhelye egy könyvelőiroda, a saját könyvelőirodánk, ahol sok külföldi ügyfelet szolgálunk ki. A külföldi anyavállalatok általában erős havi riportolási követelményeket diktálnak, melyeknek Excelek-ben nagyon nehéz volt megfelelni, főleg az ügyfélszám növekedésével. A Riportot tehát elsősorban belső terméknek szántuk. Később döntöttünk a piacosítás mellett. Fentiek miatt rengeteget esettanulmányt tudnék hozni. Mégis, amit kiemelnék az a pénzügyi átvilágítások területe. Meggyőződésem, illetve más partnereink visszajelzése is ezt tükrözi hogy  mondjuk egy cégvásárlás előtti számviteli átvilágítás során a Riport használatával a munkaórák számát akár 80%-al lehet csökkenteni. Havi főkönyvek feltöltése után egy idegen cég teljes számviteli megismerése a Riporton keresztül sokkal gyorsabb mint a hagyományos átvilágítási módszerekkel. Az adatok vizualizálásával illetve az appon keresztüli eléréssel pedig a valódi döntéshozók is – akik általában nem pénzügyesek – azonnal internalizáhatóak.

Riport Dashboard
Riport Dashboard


És a könyvelők mindig kiadják az adatokat? Ezt a problémát hogyan oldjátok meg?

Ez egy nagyon jó kérdés, bár nem is feltétlenül az adatok kiadásával van itt a probléma.
A termék hajnalán úgy gondoltuk, hogy kommunikációnk központjában a könyvelők lesznek. Üzleti modellünk rájuk, mint nagykereskedőkre épített. Nem mondom, hogy óriási hadrendet állítottunk a marketing területére első évünkben, de már a korai tapasztalatok alapján is elmondható, hogy a könyvelők nem igazán szeretik a terméket. Vagyis mindenki azt mondja, hogy szuper, csak mikor el kellene kezdeni használni mégis lepattannak.

Ennek az az oka, hogy rövid távon többletmunkát jelent nekik egyrészt egy cég naprakész (lásd: havi) könyvelése, másrészt a termék ügyfél igényei szerinti paraméterezése.  A magyar könyvelési szakma – tisztelet a kivételnek- nem feltétlenül jártas a kontrolling területén. Ennek hiánya pedig általában a Riport paraméterezését is hátráltatja. Enélkül az app ugyan működik, de mégsem az mintha az ügyfél igényei szerint paraméterezés megtörtént volna.

Ennek az utóbbi problémának az áthidalására vezetjük be a napokban „planning” modulunkat. A planning-gel az ügyfelek üzleti tervezésük során a program paraméterezését is indirekt megoldják. Ezzel ezt a feladatot levettük a könyvelők válláról. A planning vagy üzleti tervező persze nemcsak ezért van. Egy ilyen modul nagyon jól illeszkedik a Riportba, de kommunikációs szempontból is sokat várunk tőle főleg ebben a felpörgött startup világban. A tervezővel bárki ingyen összeállíthatja büdzséjét, megtervezheti eredményét.
Ahol sok az adat, ott mindig felmerül az adatvizualizáció kérdése… Milyen adatvizualizációs eszközöket használtok?
Nagyon hagyományos eszköztárral dolgozunk, barchartok, kördiagrammok, színes indexek, stb. Nekem a kedvencem, bár nem adatvizualizációs eszköz a “Sztori”, mellyel a pénzügyes minden egyes havi jelentéshez megírhatja irányitott sztoriját az adott hónapról. Ez egy kicsit előszele majd a későbbi beépített prezentációs moduluknak.

Riport Dashboard
Riport Dashboard


Egyébként hányan dolgoztok a RIPORT-on, hogy néz ki a csapat?

Csoda csapatunk van. Bár alvállalkozónként vannak jelen a projektben, mégis nagyon baráti és szoros a kapcsolat a feljesztőkkel, ahonnan Vehmann Fecót és Füredi Gábort (ZenHeads) emelném ki. A grafikáért és UX design-ért Bátor Tomi a felelős. Ők mindhárman szívügyüknek tekintik a Riportot. Szakmai befektetőként dr. Dobos Mátét, Bagyinszki Gábort illetve a Meyer&Levinson-t emelném ki.

Köszönöm szépen az interjút!

Mester Tomi