6 jel, ami arra utal, hogy a céged nem adat-vezérelt.

1.) A megbeszéléseken mindenki dobálózik ötletekkel, de senki nem tudja megmondani, hogy pontosan miért ezt találta ki.
Azért nem, mert nem tudja, hogy miért ezt mondta. Nincs mögötte ok, inkább csak egy megérzés, vagy vélemény. Valódi ötletek, csak megalapozottan, információk segítségével születhetnek.

2.) Ha mégis van érvelés, akkor vagy úgy kezdődik, hogy „Gondolj bele, a józan ész azt diktálja…” vagy úgy, hogy „Ha én lennék az ügyfél, én ezt csinálnám…”
A legnagyobb hiba, amit el lehet követni! Te nem vagy az ügyfeled! Máshogy viselkedsz. Mások a problémáid, de tisztában kell lenned a vásárlóidéval is. Sőt, tudnod kell, hogy mi a megoldás rájuk. Honnan fogod ezt megtudni? 2 helyről: a) vagy megkérdezed a vevőkörödet vagy b) kielemzed, hogy eddig hogyan viselkedtek. (Szép szakmai neve: primer piackutatási eszközök.)

3.) Az egyik évben plusszos a pénzügyi-mérleg, a másik évben mínuszos. Nincs egyenletes növekedés. Egyszer szerencsétek van és jól megy, egyszer pedig hirtelen minden leáll, nem tudni, hogy miért…
Azért mert nem követitek a trendeket. Tartsd szemmel a vevőid/honlaplátogatóid viselkedését! A változásokat általában 1-2 héttel, de néha hónapokkal előre is lehet látni, mielőtt bekövetkezik a katasztrófa. Ilyenkor egy ügyes irányváltás újra jó mederbe tudja terelni a dolgok folyását.

4.) Félév kőkemény munka után végre frissítitek a régi honlap-dizájnt… Majd 2 hét múlva egy konferencián hallod vissza, hogy milyen rikitóak a színek, olvashatatlanok a szövegek és amúgy semmit sem lehet megtalálni az új menüben.
Hoppá! Megtörtént eset! Nem is egyszer… Utólag megnéztük a chart-okat és tényleg: az új dizájn nem csak jobb eredményeket nem produkált, de az oldalon eltöltött idő, később pedig a felhasználók száma is elkezdett csökkenni. Ennek kivédésére is van egy nagyon egyszerű adat-vezérelt eszköz: A/B tesztelésnek hívják (és idekattintva olvashatsz róla bővebben).

5.) Folyik el a pénzed a Facebook reklámra, a Google Adwords-re, szórólapozásra és mindenféle kampányra, de közben fogalmad sincs, hogy pontosan hogyan találtak rád az ügyfelek.
Nálad is ez a helyzet? Valószínűleg nem csinálsz marketing-elemzést. Az egyik leghatékonyabb eszköz, hogy észrevedd, hogy melyik a megfelelő csatorna, ha ún. „tracking”-kódot, azaz követőkódot használsz. Erről részletesen írok a hírlevél feliratkozóknak járó ingyenes „Adatelemzés Marketingeseknek 101” csomagban.

6.) Kapsz +1 millió forint támogatást (egy távoli rokontól), amit viszont csak a termékeid/szolgáltatásaid fejlesztésére költhetsz. 2 hónapot dolgozol vele – és az eredmény: bevétel-növekedés = NULLA. (Persze azért büszke vagy, hogy mostantól egy magasabb színvonalat képviselsz.)
Az igazság az, hogy a minőség egyetlen hiteles fokmérője az ügyfeleid elégedettsége. A vevők elégedettségének a legjobb fokmérője pedig, hogy kifizetik-e a termék/szolgáltatás árát. Úgyhogy, ha nincs bevétel-növekedésed, akkor valamit rosszul csináltál. Azt is megmondom, hogy mit. Nem figyeltél oda arra, hogy mire van szükség. Honnan lehetett volna ezt megtudni? Vissza a 2. ponthoz „2 helyről: a) vagy megkérdezed a vevőkörödet vagy b) kielemzed, hogy eddig, hogyan viselkedtek. (Szép szakmai neve: primer piackutatási eszközök.)”

Tanulság: Mint látható, nagyon fájdalmas tud lenni napiszinten és hosszútávon is, ha nem elemzed a piacodat és nem figyelsz oda a meglevő adatokra, információkra. Még nem kezted el? Akkor itt az idő!

Tomi